Povinné ručení - segway, elektrokoloběžky
Tak jsem ráno v rádiu zaslechl, že se v EU chystá povinné ručení pro segway a elektrické koloběžky. Tuším budou muset být nad 8 kilo hmotnosti a konstrukční rychlostí 25 kmh+.
Důvodem je narůstající počet nehod způsobených uživateli těchto vehiklů.
Mělo by to být podobně drahé/levné jako u mopedu - pětistovka ročně.
Nechápu, proč z toho vyjmuli elektrokola - tam je to na jednotlivých státech, jestli budou nebo nebudou chtít.
Osobně bych spíš uvítal existenci nějakého "light řidičáku", který by museli mít všichni cyklisti, koloběžkáři a elektrokolisti. Čistě zaměřeného na znalost pravidel silničního provozu a značek a se zaměřením právě na specifika, která tato vozítka mají. Nemusí znát zdravovědu, technické věci atp. Kdo by takový light řidičák neměl, ten by měl zakázáno se pohybovat mimo obec po silnicích druhé třídy a vyšších.
Pretoze s nimi nechodis po pesich zonach a chodnikoch, ale po cestach, kde nezabijas chodcov.
Máš pravdu, mělo by to platit i pro elektrokola a normální cyklisty kvůli dopravním nehodám na silnici.
Tie nehody s chodcami sa nestavaju na na cestach, ale na chodnikoch a pesich zonach, kde bicykle bezne naozaj nechodia.
Neporovnaval by som to s nimi.
A to já budu porovnávat s chutí. Za rok zapříčinili cyklisté 2 603 nehod, což bylo 64 % ze všech nehod s účastí cyklistů. Jinými slovy pokud je v dopravní nehodě zamotán cyklista, je většinou viníkem.
A zatímco pokud je vinen řidič, tak je škoda hrazena z povinného ručení, tak v případě viny cyklisty se můžeš hojit akorát na tom cyklistovi - pokud není pracháč nebo nemá komerční pojištění, tak jsou to soudní tahanice na roky.
Čili ano, i cyklisté by měli platit povinné ručení jakožto regulerní účastníci silničního provozu.
To neříkám proto, že bych chtěl jakkoliv cyklisty ze silnice vyštípat - patří tam stejně jako motoristé a jsem k nim vždy ohleduplný.
Proč ne chodci? Jsou taky účastníci silničního provozu, jenom ať se prohnou!
Za chvíli bude každý platit každému i za pouhé pozdravení. Doba je v prdeli a dobře vám tak.
Rozumná úvaha, chodců se to taky týká. Dalo by se to řešit zavedením nehodové daně, která by byla jakýmsi pojistným a stát by se tak zaručil, že když někdo utrpí trvalé následky díky ožralovi, který mu spadl před motorku, tak bude finančně v krátké době kompenzován.
A nebo na to jít ještě jinak a zrušit povinné ručení i u aut - nechat to na dobrovolnosti. Kdo nemá, ať počítá s tím, že při způsobení nehody bude hradit škodu. Nebude-li na to mít, bude vystěhován do unimobuňky a makat v uranovém dole za stravu, dokud to nesplatí.
To dobrovolný pojištění už tady bylo. A právě proto se udělalo povinný, protože z těch nepojištěných jsi často nic nedostal, nic neměli a když bys je dostal do toho uranovýho lágru, tak náhradu škody stejně neuvidíš. Pokud by to za ně hradila Asociace pojišťoven a následně vymáhala, tak následkem bude zdražení pojistek pro ostatní, protože mnoho pohledávek by bylo nedobytných a taky by se nám asi množili bezdomovci, či sociální případy.
Pokud jde o pojištění chodců a cyklistů, tak tohle by mi měla pokrývat pojistka domácnosti. Nejsem si úplně jist, co všechno tam mám, musel bych se podívat, případně předělat, ale je tam něco takovýho, že když moje děcko v obchodě shodí regál s chlastem, tak bych na to mohl tu pojistku uplatnit. Ovšem výjimky jsou běžný a bicykl tam v té výjimce klidně může být. Měl bych se na to podívat.
Jenomže pojistka domácnosti není pro cyklisty povinná, takže bez soudu z nich nedostaneš nic, když se šprajcnou.
Samozřejmě že účastníci silničního provozu by měli znát pravidla. U těch koloběžek je problém, že je v podstatě nevidíš a neregistruješ. Můj poznatek. Vycouvával jsem z kolmého stání, viděl do dálky nikde na silnici žádné vozidlo a nejednou jsem měl za zadkem koloběžku. Jelikož couváš je to tvůj problém. Ještě si pamatuji před léty, když začala elektrokola v Německu, jaký byl problém s jejich rychlostí a bržděním. Nyní mají všechna elektrokola kotoučovky a už to většinou ubrzdí. Pojištění odpovědnosti u kol je nyní asi v odpovědnosti za škodu při pojištění domácnosti.
Ubrzdí, pokud na to v úleku nehňápne a neletí přes řídítka.
Tak kolobezkari jsou prazvlastni narod pologramotnych kamikadze lemmingu. Po dlouhe roky byl snaking vysadou skateparku, jak se zacaly delat kolobezky s motorem, rozsiruje se to i do bezneho provozu, ale chybi osveta mezi ridici.
Myslíš řidiče aut, nebo koloběžek? Moje zkušenost je taková, že elektrokoloběžkář je na cestě velmi špatně vidět, protože prakticky stojí na vehiklu a nehýbe se, jen jede. Zatímco cyklista se jeví výše, větší, šlape, manuální koloběžkář se odráží, hýbe se. Ale elektrikář je hůř rozeznatelný. A jelikož to jede docela rychle, tak se divím, že nemají helmu. V zájmu vlastního bezpečí bych jako pravidelný jezdec (třeba do práce) si na sebe vzal reflexní vestu, pokud frčí po silnici.
Myslim kolobezkare. Ono to neni jen o tom, ze jsou hur videt. CAsto to zacina uz u decek, ktera by chtela skejtovat ale jsou to nemehla tak skonci s kolobezkou. Uz tady se to segreguje na takovou "podrasu", navic jim velmi casto chybi jakakoli orientace a povedomi o okoli, takze ti klidne vjedou pod kola. Takze pokud nekdy uvidis dite/dorost na kolobezce, chce to extremni pozornost, na vterinu se otocis a prisaham ze jsou v te vterine schopny se ti teleportovat 50m primo pod kola. Muzes jet pomalu, konstantni rychlosti po primce, kolobezkar te muze zretelne videt pul minuty dopredu a klidne ti vjede primo pod kola - jsou mnohem horsi nez choci na prechodu kteri si mysli ze maji absolutni prednost. Vzdy u kolobeskare predpokladej, ze je hluchy a slepy.
A helma se samozrejme nenosi (ani chranice) protoze to neni cool. Diky tomu je helma dobry indikator jestli mas ocekavat kamikadze lemminga, nebo alespon minimalne zodpovedneho ucastnika provozu (mala decka se nepocitaji, tem helmu vnuti rodice).
Tak sám mám děcka, takže u nich dávám automaticky tuplem bacha, protože vím, že jejich myšlení je občas nevyzpytatelný. Ale všichni řidiči vědí, že největší kraviny jsou schopni provést dospělí, protože u nich se prostě nepředpokládá, že budou jednat jak děcka.
Připínám si na prdel blikátko. To by přehlídl jenom slepec.
Pokud nemaji helmu, nebudou mit ani blikatka. A blikatko je k prdu, kdyz ti vyslovene vjedou pod kola. Navic je to problem hlavne u dorostu pod 18 let.
S tou helmou je to sporné. V rámci zkušebního pádu jsem havaroval na asfaltové cyklostezce tím,
že jsem čuměl po veverkách a nevšiml si, že sjíždím z asfaltu do hrubé vrstvy štěrku po straně cyklostezky.
Džudokotoul jsem v rychlosti 19 km/h nestihl, a tak jsem si dva týdny léčil barvičky na rameni a žebrech.
V mém případě by koupě přilby znamenala zbytečnou investici. Od té doby čumím hlavně před sebe.
Helma je naproste minimum. Spousta lidi to pozna hned po prvnim padu kdy se jebne do hlavy (nekdy bohuzel trochu pozde). Ono i tak nizke rychlosti staci blbe spadnou a seknes hlavou do zeme.
Pred cca rokom som spadol na ceste v asi 30km rychlosti na vyfrezovanej ceste....frezoval som hlavu par m po tom vyfrezovanom asfalte.
Mal som prilbu...keby nie dnes mi na polke hlavy nerastu vlasy a mam tam pekne jazvy.
Domov som dosiel po svojich, keby nie, asi je to na sanitku, z hlavy je pomerne silne krvacanie, kedze je tam tenka koza a pomerne siroke krvne riecisko.
Prilba urcite ano.
ak chfes priklad zo zimy videl som par rokov dozadu pad lyziara z lanovky....nesiel rychlo, spadol v relativne malej rychlosti.
Zostal lezat z vysky asi 15m som videl ako sa sneh po jeho hlavou farbi do tmava, pretoze si ju rozbil na lade.
Prisli ponho zachranari.
Nemal prilbu.
Já proti přilbě nic nemám, určitě něco z té hlavy ochrání. Ale hlavní je nepadat na hlavu!
30 km/h při pádu je už dost vysoká rychlost, pokud bys spadl víc nešťastně, mohl sis taky zlámat vaz.
Neuveritelna rada. To muzu rovnou rict, staci nepadat. Hotovo, vyreseno. Znal jsem typka, na skejtu spatne dopadnul, prkno mu podjelo (okamzita rychlost cca 3-5kmh) a samozrejme pad dozadu a hlavou na obrubnik. Pekna rana, nastesti mel helmu a "pouze" dva tydny chodil s limcem. Nejak me v tu dobu nenapadlo se ho ptat, proc se rozhodl spadnout na hlavu. Videl jsem kolobezkare smeknout se pri zatacneni na blbym listu, taky si nestihl vybrat jak spadne.
O zlomenym vazu jsem snad nikdy ani neslysel a pred tim te ani helma neochrani. Neumim si to predstavit ani kdyby to nejaky sebevrah zkousel zamerne, snad nejak najet na zabradli mostu a letet kolmo dolu hlavou napred s rukama za zady.
To nebyla rada, ale vtipná poznámka...
Mam e-longboard. Na motor max 50km/h, z kopce daleko vic. Dle zakona jsem chodec (nebo jsou policajti blby) :)
Ze vyjmuli elektrokola je predpokladam diky tomu, ze jsou mnohem lepe ovladatelna (brzdy/zataceni) nez ty ostatni dva vehykly. Ale eloktrokola jsou docela podivne reseny uz ted (motor muze asistovat do maxima 25kmh, vykon motoru do 250W a buhvi co), takze predpokladam, ze i to muze byt dovud vyneti, protoze maji vlastni legislativni upravu. https://ekolo.cz/legislativa
Je potřeba utahovat šrouby. V dohledné době to vidím na SPZ i na EL-koloběžkách.
Povinné ručení samozřejmostí - pojišťovny přece potřebují zisky. A řidičák pro koloběžkáře - to je sen všech dětí.
Zapomněl si na STK. Navrhuji jednou za 6 měsíců.
Já jsem osobně taky pro nějakou regulaci. Protože tohle je taková šedá zóna, kde se za koloběžku schovává kdeco.
Pokud je to něco takovýho:
Tak s tím nemám až tak problém, na cyklostezku to klidně může.
Ale když se za koloběžku vydává tohle:
tak s tím problém mám! To není koloběžka, ale regulérní elektrický skůtr! Na tom se dá akorát jezdit, nikoliv odrážet, tedy koloběžet. Teoreticky to může na cyklostezku, ale je to velký jak motorka s podobným výkonem. Na tohle by měl být řidičák alespoň jak na malý motocykl a tak bych k tomu legislativně přistupoval, tedy i s tím pojištěním. Nevidím příliš velký rozdíl mezi touto elektrikou a 50 ccm benzínovým skůtrem.
Elektrokola bych do toho netahal, tam pořád musíš šlapat, takže máš to víc pod kontrolou. Akorát je trochu detail v tom, že i babka před důchodem může jet rychle jak závodní cyklista.
Posuzovat kolobezku podlle vzhledu je trochu mimo. Proto je to osetreno maximalni asistovanou rychlosti a vykonem motoru. Navic je v zakone neco extra pokud to ma misto k sezeni. Mozna se budes divit, ale i jsou i elektro skutry ktere nepotrebuji ridicak/pojisteni/registraci, staci kdyz jim pridelaji slapky a splnuji limity jako elektrokola - vypada to jak babeta, jen je to na baterku. https://www.motoe.cz/elektroskutry-bez-ridicaku/
Ale o tom píšu, že je to šedá zóna. Tváří se to jako jedno, ale prakticky je to něco úplně jinýho.
Bude se to týkat i elektrických invalidních vozíků?
Co, už nějakej obhlížíš?
Jo. Mám diagnostikovaného parkinsona, takže za nějaké dva ročky nedostanu ani ten elektrický (třasák na joysticku je brutus ). Budeme dobrá dvojka s mojů: jeden sa třepe, druhý neví, kam jet. Utopiť ty paznehty...
Na to se dá říct jen jedno - shit shit shit. Tak hlavně dej bacha, až tě někam poveze, tak aby tě tam nezapomněla.
Jo a vzpomněl jsem si na jednu "moudrost", myslím, že ty to pobereš:
"Lepší je s Parkinsonem trochu vybryndat, než s Alzheimerem zapomenout vypít!"
Znám a děkuju
Copak elektrických, ale i ručních! Nějak se těch důchodců stát musí zbavit, když covid nesplnil očekávání.
Prilepis k tomu dve slapky a reknes ze je to elektrokolo.
Dvě šlapky? Ti to MeeeToo vysvětlí!
Ja myslel ze metoo uz davno neni v mode. Dneska leti FeriToo.
Na toho už všichni zapomněli.
V tom případě jsou dvě šlapky zcela korektní.
Ty vozíky co jsou prioritně "elektrické seniorské či invalidní" mají většinou max. rychlost 15 km/h. Pokud s ním jedeš po chodníku tak by si neměl překročit 6 km/h. Mají vyšší těžiště než normální elektrický invalidní vozík a hrozí více jízda po dvou kolech či převrácení. Osobně jsem ho manželce pojistil i když s tím měla pojišťovna trochu problém. Pojistka za 190,- Kč ročně tě určitě nezruinuje (je to bez asistenčních služeb). Mám tak jistotu, že při způsobení nehody to jde za pojišťovnou.
Čert nikdy nespí:
Pět zraněných po srážce elektrokoloběžky a tří aut v Příboře
"Elektrická koloběžka se tam srazila se třemi osobními auty."
Kdo tyhle vety proboha vymysli?
Projela auty jako nůž máslem
A ani se nestyděla.
Řidička koloběžky stála a dávala přednost, byla v tom nevinně. Jinak v jiném článku se píše o 6 zraněných. Pět lidí bylo odvezeno do nemocnic šestý byl ošetřen na místě.
Ty reakce jsou jen na ten titulek, kde autor. na prvni misto vypichne elektrokolobezku, jako kdyby zavinila nehodu a pri yom znicila 3 auta
Titulkáři na to musí mít nějaký speciální školení, na iDnes jsou takový mimózní titulky naprosto běžný.
Stojici elektrická koloběžka se tam srazila se třemi osobními auty.
Jo, to je jeste lepsi.
Aspon vidíš, jak jsou ty ďáblovy stroje nebezpečné
Az se bojim pomyslet co by se stalo, kdyby se rozjela.
A přestav si situaci kdyby tam byl místo auta pandur.
Ten se bojí Fábií.
Na vojně v roce 1976 se nám srazila Praga V3S s OT 64. Vejtřaska bez problémů odjela, pro OT musel přijet jeřáb, kterej táhnul takovej festovej podvozek s nápravou co měla plná kola a OT odtáhnout do dílen. Osobně si myslím že OT 64 by ve válce nebyly co platný, proto se pak začalo přecházet na pásová BVP.
Ono to OT bylo asi dost dražší, takže nechtěli riskovat další poškození. Ale je přece jen s podivem, že ta korba nic nevydrží, ani na Pandurovi a po jednom šťouchnutí je na generálku.
Korba vydržela ale náprava to odnesla. Uchycení bylo asi převzaté z normálních nákladních vozidel a to nevydrželo.
https://kutilska.poradna.net/questions/3088657-ebike-odblokovanie
Co dodat? Raději nic.
Yardo to neřeš. Pokud se mu to povede tak si někde rozbije hubu a bude vyřízeno. EL. pohon ti pomáhá do 25 km/h ale z kopce můžeš jet klidně 60 km/h, takže je to jedno.
Něco na odlehceni
http://www.novarepublika.cz/2021/07/jizdni-kolo-je-pomala-smrt-planety.html
Díky za pobavení. Ještě tam nenapsal poplatky za emise a STK, peníze za řidičák, za myčku, také dvakrát víc za pneumatiky, nekupuje každé dva roky lékárničku, nepotřebuje po 65 roku věku vyjádření lékaře že se může účastnit silničního provozu a tak bych mohl pokračovat dále.
Ale má to druhou stránku věci - víš, kolik peněz se protočí na stavbách cyklostezek?
Něco o tom vím. Kam se ale hrabou za našima dálnicemi. Jen si vezmi, že každý most je projektován jiným architektem a je stavěn vždy jinak. Pokud by to byla modulární stavba dalo by se používat jedno bednění a bylo by to daleko levnější. Pokud jsou na obci rozumní konšelé tak cyklostezku spojí např. s obslužnou komunikací nebo se to postaví v rámci komplexních pozemkových úprav. Těch možností je více.