Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Povinné ručení - segway, elektrokoloběžky

Tak jsem ráno v rádiu zaslechl, že se v EU chystá povinné ručení pro segway a elektrické koloběžky. Tuším budou muset být nad 8 kilo hmotnosti a konstrukční rychlostí 25 kmh+.
Důvodem je narůstající počet nehod způsobených uživateli těchto vehiklů.
Mělo by to být podobně drahé/levné jako u mopedu - pětistovka ročně.
Nechápu, proč z toho vyjmuli elektrokola - tam je to na jednotlivých státech, jestli budou nebo nebudou chtít.

Osobně bych spíš uvítal existenci nějakého "light řidičáku", který by museli mít všichni cyklisti, koloběžkáři a elektrokolisti. Čistě zaměřeného na znalost pravidel silničního provozu a značek a se zaměřením právě na specifika, která tato vozítka mají. Nemusí znát zdravovědu, technické věci atp. Kdo by takový light řidičák neměl, ten by měl zakázáno se pohybovat mimo obec po silnicích druhé třídy a vyšších.

Předmět Autor Datum
Nechápu, proč z toho vyjmuli elektrokola - tam je to na jednotlivých státech, jestli budou nebo nebu…
fleg 24.06.2021 06:37
fleg
Máš pravdu, mělo by to platit i pro elektrokola a normální cyklisty kvůli dopravním nehodám na silni…
Moas 24.06.2021 09:23
Moas
Tie nehody s chodcami sa nestavaju na na cestach, ale na chodnikoch a pesich zonach, kde bicykle bez…
fleg 24.06.2021 10:33
fleg
A to já budu porovnávat s chutí. Za rok zapříčinili cyklisté 2 603 nehod, což bylo 64 % ze všech neh…
Moas 25.06.2021 08:40
Moas
i cyklisté by měli platit povinné ručení jakožto regulerní účastníci silničního provozu Proč ne ch…
IQ37 25.06.2021 10:39
IQ37
Rozumná úvaha, chodců se to taky týká. Dalo by se to řešit zavedením nehodové daně, která by byla ja…
Moas 25.06.2021 11:45
Moas
To dobrovolný pojištění už tady bylo. A právě proto se udělalo povinný, protože z těch nepojištěných…
Prasak 25.06.2021 16:57
Prasak
Jenomže pojistka domácnosti není pro cyklisty povinná, takže bez soudu z nich nedostaneš nic, když s…
Moas 28.06.2021 06:23
Moas
Samozřejmě že účastníci silničního provozu by měli znát pravidla. U těch koloběžek je problém, že je…
nerady 24.06.2021 09:19
nerady
Ubrzdí, pokud na to v úleku nehňápne a neletí přes řídítka.
Jan Fiala 24.06.2021 09:36
Jan Fiala
Tak kolobezkari jsou prazvlastni narod pologramotnych kamikadze lemmingu. Po dlouhe roky byl snaking…
Dwane Dibbley 25.06.2021 18:20
Dwane Dibbley
Myslíš řidiče aut, nebo koloběžek? Moje zkušenost je taková, že elektrokoloběžkář je na cestě velmi…
Prasak 25.06.2021 19:07
Prasak
Myslim kolobezkare. Ono to neni jen o tom, ze jsou hur videt. CAsto to zacina uz u decek, ktera by c…
Dwane Dibbley 25.06.2021 20:35
Dwane Dibbley
Tak sám mám děcka, takže u nich dávám automaticky tuplem bacha, protože vím, že jejich myšlení je ob…
Prasak 25.06.2021 22:41
Prasak
Připínám si na prdel blikátko. To by přehlídl jenom slepec.
IQ37 25.06.2021 20:40
IQ37
Pokud nemaji helmu, nebudou mit ani blikatka. A blikatko je k prdu, kdyz ti vyslovene vjedou pod kol…
Dwane Dibbley 25.06.2021 20:46
Dwane Dibbley
S tou helmou je to sporné. V rámci zkušebního pádu jsem havaroval na asfaltové cyklostezce tím, že j…
IQ37 25.06.2021 20:58
IQ37
Helma je naproste minimum. Spousta lidi to pozna hned po prvnim padu kdy se jebne do hlavy (nekdy bo…
Dwane Dibbley 25.06.2021 21:20
Dwane Dibbley
Pred cca rokom som spadol na ceste v asi 30km rychlosti na vyfrezovanej ceste....frezoval som hlavu…
fleg 25.06.2021 22:27
fleg
Já proti přilbě nic nemám, určitě něco z té hlavy ochrání. Ale hlavní je nepadat na hlavu! :-) 30 km…
IQ37 26.06.2021 15:43
IQ37
Ale hlavní je nepadat na hlavu! Neuveritelna rada. To muzu rovnou rict, staci nepadat. Hotovo, vyre…
Dwane Dibbley 26.06.2021 16:00
Dwane Dibbley
To nebyla rada, ale vtipná poznámka...
IQ37 26.06.2021 17:56
IQ37
Mam e-longboard. Na motor max 50km/h, z kopce daleko vic. Dle zakona jsem chodec (nebo jsou policajt…
Dwane Dibbley 24.06.2021 15:38
Dwane Dibbley
Je potřeba utahovat šrouby. V dohledné době to vidím na SPZ i na EL-koloběžkách. Povinné ručení samo…
IQ37 24.06.2021 17:31
IQ37
Zapomněl si na STK. Navrhuji jednou za 6 měsíců.:-)
nerady 25.06.2021 13:33
nerady
Já jsem osobně taky pro nějakou regulaci. Protože tohle je taková šedá zóna, kde se za koloběžku sch…
Prasak 24.06.2021 17:45
Prasak
Posuzovat kolobezku podlle vzhledu je trochu mimo. Proto je to osetreno maximalni asistovanou rychlo…
Dwane Dibbley 24.06.2021 17:59
Dwane Dibbley
Ale o tom píšu, že je to šedá zóna. Tváří se to jako jedno, ale prakticky je to něco úplně jinýho.
Prasak 24.06.2021 19:25
Prasak
Bude se to týkat i elektrických invalidních vozíků?
mif 25.06.2021 20:03
mif
Co, už nějakej obhlížíš?
Prasak 25.06.2021 20:25
Prasak
Jo. Mám diagnostikovaného parkinsona, takže za nějaké dva ročky nedostanu ani ten elektrický (třasák…
mif 25.06.2021 21:55
mif
Na to se dá říct jen jedno - shit shit shit. Tak hlavně dej bacha, až tě někam poveze, tak aby tě ta…
Prasak 25.06.2021 22:39
Prasak
Znám a děkuju :beer:
mif 25.06.2021 22:49
mif
Copak elektrických, ale i ručních! Nějak se těch důchodců stát musí zbavit, když covid nesplnil oček…
IQ37 25.06.2021 20:35
IQ37
Prilepis k tomu dve slapky a reknes ze je to elektrokolo.
Dwane Dibbley 25.06.2021 20:36
Dwane Dibbley
Dvě šlapky? Ti to MeeeToo vysvětlí!
IQ37 25.06.2021 20:48
IQ37
Ja myslel ze metoo uz davno neni v mode. Dneska leti FeriToo.
Dwane Dibbley 25.06.2021 20:53
Dwane Dibbley
Na toho už všichni zapomněli.
IQ37 25.06.2021 21:00
IQ37
V tom případě jsou dvě šlapky zcela korektní. :-)
mif 25.06.2021 22:55
mif
Ty vozíky co jsou prioritně "elektrické seniorské či invalidní" mají většinou max. rychlost 15 km/h.…
nerady 26.06.2021 20:42
nerady
Čert nikdy nespí: Pět zraněných po srážce elektrokoloběžky a tří aut v Příboře
IQ37 26.06.2021 20:47
IQ37
"Elektrická koloběžka se tam srazila se třemi osobními auty." Kdo tyhle vety proboha vymysli?
Dwane Dibbley 26.06.2021 20:55
Dwane Dibbley
Projela auty jako nůž máslem
Jan Fiala 26.06.2021 21:23
Jan Fiala
A ani se nestyděla. :-D
IQ37 26.06.2021 21:35
IQ37
Na sovětsko-čínských hranicích napadla skupina čínských tanků sovětský, klidně orající traktor. Tent…
Dwane Dibbley 26.06.2021 21:52
Dwane Dibbley
Řidička koloběžky stála a dávala přednost, byla v tom nevinně. Jinak v jiném článku se píše o 6 zran…
nerady 27.06.2021 00:02
nerady
Ty reakce jsou jen na ten titulek, kde autor. na prvni misto vypichne elektrokolobezku, jako kdyby z…
Jan Fiala 27.06.2021 09:29
Jan Fiala
Titulkáři na to musí mít nějaký speciální školení, na iDnes jsou takový mimózní titulky naprosto běž…
Prasak 27.06.2021 11:58
Prasak
Stojici elektrická koloběžka se tam srazila se třemi osobními auty. Jo, to je jeste lepsi.
Dwane Dibbley 27.06.2021 10:16
Dwane Dibbley
Aspon vidíš, jak jsou ty ďáblovy stroje nebezpečné ]:)
Jan Fiala 27.06.2021 13:13
Jan Fiala
Az se bojim pomyslet co by se stalo, kdyby se rozjela.
Dwane Dibbley 27.06.2021 13:19
Dwane Dibbley
bojim pomyslet A přestav si situaci kdyby tam byl místo auta pandur.
čumil old 27.06.2021 19:16
čumil old
Ten se bojí Fábií.
Prasak 27.06.2021 19:18
Prasak
Na vojně v roce 1976 se nám srazila Praga V3S s OT 64. Vejtřaska bez problémů odjela, pro OT musel p…
nerady 28.06.2021 21:57
nerady
Ono to OT bylo asi dost dražší, takže nechtěli riskovat další poškození. Ale je přece jen s podivem,…
Prasak 28.06.2021 22:06
Prasak
Korba vydržela ale náprava to odnesla. Uchycení bylo asi převzaté z normálních nákladních vozidel a…
nerady 28.06.2021 22:26
nerady
https://kutilska.poradna.net/questions/3088657-ebike-odblokovanie Co dodat? Raději nic. :-(
Yarda 28.06.2021 07:01
Yarda
Yardo to neřeš. Pokud se mu to povede tak si někde rozbije hubu a bude vyřízeno. EL. pohon ti pomáhá…
nerady 28.06.2021 22:00
nerady
Něco na odlehceni http://www.novarepublika.cz/2021/07/jizdni-kolo-je-pomala-smrt-planety.html
Jan Fiala 01.07.2021 18:32
Jan Fiala
Díky za pobavení. Ještě tam nenapsal poplatky za emise a STK, peníze za řidičák, za myčku, také dvak…
nerady 01.07.2021 18:53
nerady
Ale má to druhou stránku věci - víš, kolik peněz se protočí na stavbách cyklostezek?
Prasak 01.07.2021 19:29
Prasak
Něco o tom vím. Kam se ale hrabou za našima dálnicemi. Jen si vezmi, že každý most je projektován ji… poslední
nerady 01.07.2021 22:32
nerady

A to já budu porovnávat s chutí. Za rok zapříčinili cyklisté 2 603 nehod, což bylo 64 % ze všech nehod s účastí cyklistů. Jinými slovy pokud je v dopravní nehodě zamotán cyklista, je většinou viníkem.
A zatímco pokud je vinen řidič, tak je škoda hrazena z povinného ručení, tak v případě viny cyklisty se můžeš hojit akorát na tom cyklistovi - pokud není pracháč nebo nemá komerční pojištění, tak jsou to soudní tahanice na roky.

Čili ano, i cyklisté by měli platit povinné ručení jakožto regulerní účastníci silničního provozu.

To neříkám proto, že bych chtěl jakkoliv cyklisty ze silnice vyštípat - patří tam stejně jako motoristé a jsem k nim vždy ohleduplný.

i cyklisté by měli platit povinné ručení jakožto regulerní účastníci silničního provozu

Proč ne chodci? Jsou taky účastníci silničního provozu, jenom ať se prohnou!
Za chvíli bude každý platit každému i za pouhé pozdravení. Doba je v prdeli a dobře vám tak.

Rozumná úvaha, chodců se to taky týká. Dalo by se to řešit zavedením nehodové daně, která by byla jakýmsi pojistným a stát by se tak zaručil, že když někdo utrpí trvalé následky díky ožralovi, který mu spadl před motorku, tak bude finančně v krátké době kompenzován.
A nebo na to jít ještě jinak a zrušit povinné ručení i u aut - nechat to na dobrovolnosti. Kdo nemá, ať počítá s tím, že při způsobení nehody bude hradit škodu. Nebude-li na to mít, bude vystěhován do unimobuňky a makat v uranovém dole za stravu, dokud to nesplatí.

To dobrovolný pojištění už tady bylo. A právě proto se udělalo povinný, protože z těch nepojištěných jsi často nic nedostal, nic neměli a když bys je dostal do toho uranovýho lágru, tak náhradu škody stejně neuvidíš. Pokud by to za ně hradila Asociace pojišťoven a následně vymáhala, tak následkem bude zdražení pojistek pro ostatní, protože mnoho pohledávek by bylo nedobytných a taky by se nám asi množili bezdomovci, či sociální případy.

Pokud jde o pojištění chodců a cyklistů, tak tohle by mi měla pokrývat pojistka domácnosti. Nejsem si úplně jist, co všechno tam mám, musel bych se podívat, případně předělat, ale je tam něco takovýho, že když moje děcko v obchodě shodí regál s chlastem, tak bych na to mohl tu pojistku uplatnit. Ovšem výjimky jsou běžný a bicykl tam v té výjimce klidně může být. Měl bych se na to podívat.

Samozřejmě že účastníci silničního provozu by měli znát pravidla. U těch koloběžek je problém, že je v podstatě nevidíš a neregistruješ. Můj poznatek. Vycouvával jsem z kolmého stání, viděl do dálky nikde na silnici žádné vozidlo a nejednou jsem měl za zadkem koloběžku. Jelikož couváš je to tvůj problém. Ještě si pamatuji před léty, když začala elektrokola v Německu, jaký byl problém s jejich rychlostí a bržděním. Nyní mají všechna elektrokola kotoučovky a už to většinou ubrzdí. Pojištění odpovědnosti u kol je nyní asi v odpovědnosti za škodu při pojištění domácnosti.

Myslíš řidiče aut, nebo koloběžek? Moje zkušenost je taková, že elektrokoloběžkář je na cestě velmi špatně vidět, protože prakticky stojí na vehiklu a nehýbe se, jen jede. Zatímco cyklista se jeví výše, větší, šlape, manuální koloběžkář se odráží, hýbe se. Ale elektrikář je hůř rozeznatelný. A jelikož to jede docela rychle, tak se divím, že nemají helmu. V zájmu vlastního bezpečí bych jako pravidelný jezdec (třeba do práce) si na sebe vzal reflexní vestu, pokud frčí po silnici.

Myslim kolobezkare. Ono to neni jen o tom, ze jsou hur videt. CAsto to zacina uz u decek, ktera by chtela skejtovat ale jsou to nemehla tak skonci s kolobezkou. Uz tady se to segreguje na takovou "podrasu", navic jim velmi casto chybi jakakoli orientace a povedomi o okoli, takze ti klidne vjedou pod kola. Takze pokud nekdy uvidis dite/dorost na kolobezce, chce to extremni pozornost, na vterinu se otocis a prisaham ze jsou v te vterine schopny se ti teleportovat 50m primo pod kola. Muzes jet pomalu, konstantni rychlosti po primce, kolobezkar te muze zretelne videt pul minuty dopredu a klidne ti vjede primo pod kola - jsou mnohem horsi nez choci na prechodu kteri si mysli ze maji absolutni prednost. Vzdy u kolobeskare predpokladej, ze je hluchy a slepy.
A helma se samozrejme nenosi (ani chranice) protoze to neni cool. Diky tomu je helma dobry indikator jestli mas ocekavat kamikadze lemminga, nebo alespon minimalne zodpovedneho ucastnika provozu (mala decka se nepocitaji, tem helmu vnuti rodice).

S tou helmou je to sporné. V rámci zkušebního pádu jsem havaroval na asfaltové cyklostezce tím,
že jsem čuměl po veverkách a nevšiml si, že sjíždím z asfaltu do hrubé vrstvy štěrku po straně cyklostezky.
Džudokotoul jsem v rychlosti 19 km/h nestihl, a tak jsem si dva týdny léčil barvičky na rameni a žebrech.
V mém případě by koupě přilby znamenala zbytečnou investici. Od té doby čumím hlavně před sebe.

Pred cca rokom som spadol na ceste v asi 30km rychlosti na vyfrezovanej ceste....frezoval som hlavu par m po tom vyfrezovanom asfalte.
Mal som prilbu...keby nie dnes mi na polke hlavy nerastu vlasy a mam tam pekne jazvy.
Domov som dosiel po svojich, keby nie, asi je to na sanitku, z hlavy je pomerne silne krvacanie, kedze je tam tenka koza a pomerne siroke krvne riecisko.
Prilba urcite ano.

ak chfes priklad zo zimy videl som par rokov dozadu pad lyziara z lanovky....nesiel rychlo, spadol v relativne malej rychlosti.
Zostal lezat z vysky asi 15m som videl ako sa sneh po jeho hlavou farbi do tmava, pretoze si ju rozbil na lade.
Prisli ponho zachranari.
Nemal prilbu.

Ale hlavní je nepadat na hlavu!

Neuveritelna rada. To muzu rovnou rict, staci nepadat. Hotovo, vyreseno. Znal jsem typka, na skejtu spatne dopadnul, prkno mu podjelo (okamzita rychlost cca 3-5kmh) a samozrejme pad dozadu a hlavou na obrubnik. Pekna rana, nastesti mel helmu a "pouze" dva tydny chodil s limcem. Nejak me v tu dobu nenapadlo se ho ptat, proc se rozhodl spadnout na hlavu. Videl jsem kolobezkare smeknout se pri zatacneni na blbym listu, taky si nestihl vybrat jak spadne.

O zlomenym vazu jsem snad nikdy ani neslysel a pred tim te ani helma neochrani. Neumim si to predstavit ani kdyby to nejaky sebevrah zkousel zamerne, snad nejak najet na zabradli mostu a letet kolmo dolu hlavou napred s rukama za zady.

Mam e-longboard. Na motor max 50km/h, z kopce daleko vic. Dle zakona jsem chodec (nebo jsou policajti blby) :)

Ze vyjmuli elektrokola je predpokladam diky tomu, ze jsou mnohem lepe ovladatelna (brzdy/zataceni) nez ty ostatni dva vehykly. Ale eloktrokola jsou docela podivne reseny uz ted (motor muze asistovat do maxima 25kmh, vykon motoru do 250W a buhvi co), takze predpokladam, ze i to muze byt dovud vyneti, protoze maji vlastni legislativni upravu. https://ekolo.cz/legislativa

Já jsem osobně taky pro nějakou regulaci. Protože tohle je taková šedá zóna, kde se za koloběžku schovává kdeco.
Pokud je to něco takovýho:
[elektricka-kolobezka-elektrokolobezka-eskoter-25km-h-az-25km-8-5-pneu-cerna-detail-1614669.jpg]
Tak s tím nemám až tak problém, na cyklostezku to klidně může.

Ale když se za koloběžku vydává tohle:
[cerna%20kolobezka-800x600.jpg]
tak s tím problém mám! To není koloběžka, ale regulérní elektrický skůtr! Na tom se dá akorát jezdit, nikoliv odrážet, tedy koloběžet. Teoreticky to může na cyklostezku, ale je to velký jak motorka s podobným výkonem. Na tohle by měl být řidičák alespoň jak na malý motocykl a tak bych k tomu legislativně přistupoval, tedy i s tím pojištěním. Nevidím příliš velký rozdíl mezi touto elektrikou a 50 ccm benzínovým skůtrem.

Elektrokola bych do toho netahal, tam pořád musíš šlapat, takže máš to víc pod kontrolou. Akorát je trochu detail v tom, že i babka před důchodem může jet rychle jak závodní cyklista.

Posuzovat kolobezku podlle vzhledu je trochu mimo. Proto je to osetreno maximalni asistovanou rychlosti a vykonem motoru. Navic je v zakone neco extra pokud to ma misto k sezeni. Mozna se budes divit, ale i jsou i elektro skutry ktere nepotrebuji ridicak/pojisteni/registraci, staci kdyz jim pridelaji slapky a splnuji limity jako elektrokola - vypada to jak babeta, jen je to na baterku. https://www.motoe.cz/elektroskutry-bez-ridicaku/

Na to se dá říct jen jedno - shit shit shit. Tak hlavně dej bacha, až tě někam poveze, tak aby tě tam nezapomněla.

Jo a vzpomněl jsem si na jednu "moudrost", myslím, že ty to pobereš:
"Lepší je s Parkinsonem trochu vybryndat, než s Alzheimerem zapomenout vypít!"

Ty vozíky co jsou prioritně "elektrické seniorské či invalidní" mají většinou max. rychlost 15 km/h. Pokud s ním jedeš po chodníku tak by si neměl překročit 6 km/h. Mají vyšší těžiště než normální elektrický invalidní vozík a hrozí více jízda po dvou kolech či převrácení. Osobně jsem ho manželce pojistil i když s tím měla pojišťovna trochu problém. Pojistka za 190,- Kč ročně tě určitě nezruinuje (je to bez asistenčních služeb). Mám tak jistotu, že při způsobení nehody to jde za pojišťovnou.

Na vojně v roce 1976 se nám srazila Praga V3S s OT 64. Vejtřaska bez problémů odjela, pro OT musel přijet jeřáb, kterej táhnul takovej festovej podvozek s nápravou co měla plná kola a OT odtáhnout do dílen. Osobně si myslím že OT 64 by ve válce nebyly co platný, proto se pak začalo přecházet na pásová BVP.

Díky za pobavení. Ještě tam nenapsal poplatky za emise a STK, peníze za řidičák, za myčku, také dvakrát víc za pneumatiky, nekupuje každé dva roky lékárničku, nepotřebuje po 65 roku věku vyjádření lékaře že se může účastnit silničního provozu a tak bych mohl pokračovat dále.

Něco o tom vím. Kam se ale hrabou za našima dálnicemi. Jen si vezmi, že každý most je projektován jiným architektem a je stavěn vždy jinak. Pokud by to byla modulární stavba dalo by se používat jedno bednění a bylo by to daleko levnější. Pokud jsou na obci rozumní konšelé tak cyklostezku spojí např. s obslužnou komunikací nebo se to postaví v rámci komplexních pozemkových úprav. Těch možností je více.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru