Byla trilogie Pán prstenů režírovaná Peterem Jacksonem nadčasová ve svém prostředí?
The Lord of the Rings velmi intenzivně zasáhl do filmového průmyslu a dodnes je populární, i po téměř 20-ti letech natočení 1. dílu. Čím to je, že tento film zaujal a stále má velký ohlas? Nebo to vidíte jinak?
Řekl bych, že hlavní vliv na tom bude mít to, že režisér naprosto vynikající trilogii J.R.R.Tolkiena nezmršil (na holywoodská měřítka) příliš, takže skvělý příběh a úžasný svět originálu jsou v tom pořád ještě dost patrné. Čímž to vyniká nad běžné, nic neříkající, holywoodské slátaniny.
Ano, téměř naprosto zachoval předlohu (něco málo vypustil a jen velmi málo změnil, např. smrt Sarumana), ale i fantastická kvalita zpracování CGI efektů, kostýmy, kulisy (Dno pytle je prostě úžasný) a taky volba herců - Ian McKellen v roli Gandalfa je skvělý, těžko si tam představuji Conneryho. Hudba taky na jedničku.
A hlavně ten film nemá konkurenci - výpravných fantasy filmů s takovou kvalitou zpracování prostě moc není. A když už, tak jsou to béčka. Ve fantasy oblasti jsou tu ještě Letopisy Narnie, které mají solidní zpracování, ale tam je to spíš pro děcka (nemám moc rád tyto "rodinné" filmy). Třeba v komixovém prostředí (Batman, Superman, Marvel heroes...) je těch filmů mraky, takže žádný z nich nemůže být takovou stálicí, jako je LOTR.
A to Jacksona velká filmová studia omítala, že do toho nechtěli jít, až uspěl u New Line Cinema a to si myslím, že ti, co ho odmítli, si museli rvát vlasy.
Bože, ten film už má 20 let, tak dávno to je a pořád se na to dá dívat.
Film vznikl v nejlepší možnou dobu* a s nejlepším možným režisérem**. Navíc Peter Jackson udělal tři geniální rozhodnutí:
1. natáčel na Novém Zélandu
2. prostřednictvím webu TheOneRing.net vyzval příznivce Pána prstenů a Tolkiena k účasti na natáčení (spousta prací kolem filmu vznikala na fandovském základě)
3. vybral méně známé, ale kvalitní herce
První díl je výborný, v prodloužené verzi přímo skovstný, asi nejlépe vystihuje atmosféru knihy. I přes tu chválu ale Peteru Jacksonovi vytýkám, že nezvládl druhý díl - jak časově (přidání scény s pádem Aragorna do řeky a jeho "oživením", příliš mnoho času věnoval bitvě v Helmově Žlebu), tak i dramaturgicky (obrácení charakteru Faramira) a pro třetí díl pak zbylo příliš mnoho materiálu, takže se do standardní délky vůbec nevešel třeba konec Sarumana. Prodloužená verze třetího dílu pak trvala skoro 4 hodiny, a to je moc i na mě, jako zarytého fandu Tolkiena...
* Už byly k dispozici digitální triky (bez nich by to opravdu nešlo natočit), ale protože byly drahé a jejich vytvoření trvalo dlouho, musely se použít i klasické kamerové triky
** Peter Jackson je známý "hračička" a má rád i klasické kamerové triky, které se mu v několika případech podařilo i vylepšit a rozšířit (např. starý trik s velkou a malou postavou u stolu rozšířil o možnost pohybu kamery libovolným směrem)
Čo koniec koncov bolo len k dobru Keď porovnáme Pána prsteňov s Hobitom, prepchaným CGI, Pán prsteňov vyzerá oveľa autentickejšie, oproti tomu Hobit pôsobí na mňa neskutočne umelo. Akoby to ani nebolo od toho istého režiséra Ale Peter Jackson asi iba chcel zaexperimentovať so CGI, luxus, ktorý si predtým nemohol v takej miere dovoliť, no a dobre to moc nedopadlo.
Ano, přesně tak jsem to myslel, ta nutnost použití klasických triků trilogii výrazně prospěla.
Co se týče "přemíry" digitálních efektů v Hobitovi, Peter Jackson to vysvětluje tím, že chtěl Hobita a Pána prstenů odlišit, podobně jako je stylem vyprávění odlišil Tolkien. Hobit je pohádka, Pán prstenů je "dospělácké" fantasy. Z tohohle pohledu to beru, ale jinak souhlasím, CGI už je v Hobitovi moc...
Ty efekty jsou dodnes parádní. Ani já si nedovedu v roli Gandalfa představit někoho jiného než McKellena, tak jako v roli Aragorna Vigga Mortensena. Pamatuju si, když jsem trilogii viděl poprvé, kolem roku 2006 a stále se rád na ni podívám.
Nesmí se zapomenout ani na hudbu, Howard Shore se tady opravdu vytáhl a velkým dílem přispěl k celkovému výsledku.
A všechno to samozřejmě poskládal a udržel pohromadě Peter Jackson, o kterém se během natáčení říkalo, že: "to není režisér, ale hobit, převlečený za režiséra"
Mám strašně rád tu hudbu z Hobitína, ze začátku filmu. To je mastrštyk, úplně z toho vyzařuje ta pohoda života, kterou má celá úvodní scéna vyjadřovat.
https://www.youtube.com/watch?v=LQed7aE9YHQ
Protože je to prakticky dokonalá trilogie a za mě taky ta nejlepší.
Bohužel jsem celý první film nechápal postavy a motivace, které ke svým činům mají. Předpokládám, že ti, kdo měli Pána prstenů přečteného, si rochnili, já se tím filmem protrpěl. Nicméně nastavil jakýsi svět, takže další díly už pak byly stravitelnější.
To i triologie Matrix nebo Star Wars stačí se podívat na sběratelskou hodnotu předmětů okolo SWars.
Nemyslím že by se Pán prstenu stavěl výjimečně nadevše nebo dokonce nadčasovaný, jen je natočen pro širší public, vice hlavních hrdinů a postav, každý si v tom našel co chtěl (pro malé i velké) jak visualne tak hudebnim doprovodem.
Pulp Fiction z roku 1994 je také popularni ještě dnes tak jak Forrest Gump, nebo série Červený trpaslík z roku 1988 i po téměř 30-ti letech
Jen prvni Matrix za neco stal, dalsi dva dily byly docela slatanina oproti prvnimu.
I. se me taky libila nejvic, odhalila takovy ten zaklad Matrixu na kterém se pak dalsi dile jen vezli.
https://i.imgur.com/K695zps.jpg