Manévry s regály v super-hyper
V našem okresním městě tohle spustila billa. Člověk vleze do obchodu, a prostě tím jejich nově postaveným bludištěm musí prolézt komplet prodejnu, aby se s třemi koupenými věcmi dostal ke kasám. Kde jsou ty doby jedné hlavní ulice a spousty postranních kolmých uliček, kupující vše snadno našel. Když jdu pro rohlíky a rum, nemusím přece nutně prolézat kolem tampónů, žrádla pro psy, a těstovin, které se prý zaručeně nelepí.
Teď se připojil penny market. (Pro grammar nazis: vím, že vlastní jména mají být velkými písmeny, ovšem pokud činnost někoho nesnáším či někým opovrhuji, úmyslně volím malé)
Jestli si ten vynálezce (už ho vidím, blbečka, věk těsně nad dvacet, neudělal za korunu užitečné práce, ale moudrý je jak "šalamúnova řiť") myslí, že blouděním po obchodě budu kupovat cokoliv mimo svůj seznam, jen proto, že mi nastrčí pod nos nějaký předražený výrobek, ideálně s cedulí "super angebot", mýlí se. Vím, že mi každý "marketingový specialista" bude zaujatě vysvětlovat, jak je to přínosné pro byznys, jak na tom strašně vydělají.. nevím. Na mě ani halíř.
Dnes (právě v tom p m) jsem potkával spousty lidí, kteří imrvére brblali, že nic nemohou najít, že raději půjdou jinde. A ironický škleb perzonálu jen potvrzoval, že ani oni nejsou z podobných manévrů nadšeni.
Takže, ty blbečku, který tohle vymýšlíš a třeba náhodou to tu čteš, nepřeji ti nic pěkného. A zvažuji, zda nepožádat o výpomoc v tom mém přání kolegu z Valach (...seš perspektivní managor, tak pátrej, co tím myslím ).
Lidi brblají, ale pak stejně přijdou. A oni to dobře vědí.
Viem, ze si rozculeny, suhlasim s tebou, ale keby tato strategia nefungovala tak to nerobia. Bohuzial funguje.
AJ moja zena furt nakupuje veci lebo boli "v akcii" a neviem jej uz neviem kolko rokov vysvetlit, ze to je len chytak a nema na to pozerat.
Už mě to trochu přešlo. Akorát jsem naštvaný, že běžný nákup věcí v takové nepřehledné prodejně bude trvat déle, než to tam všechno najdeme.
Samozřejmě, že nakupujeme v akcích. Nebudu kupovat kávu za "běžnou" cenu 279 Kč, když občas bývá za 129, 139. Znám svou spotřebu a vím, že mít doma kilo, není vůbec nic. Dtto třeba prášky na praní; proč kupovat balení za 599? Protože dnes mi prášek došel? Když budu přemýšlet, koupím si jej přece dopředu za 299 - že bude v prádelně 2 měsíce stát, ničemu nevadí. A tak je tomu u spousty věcí.
Nenakupujeme tak, že bereme cosi, protože je to právě v akci. Nakupujeme tak, že bereme to, co potřebujeme - ale počkáme si na akci, čili v předstihu plánujeme ("..dochází to a to, až bude v akci, musíme to koupit"). Nemáme mikrobyt, kde bychom nemohli mít zásoby čehokoliv.
Takže nesouhlasím, že akce jsou chyták. Nesmíš se nechat nachytat a kupovat věci, které nechceš :)
Ta jejich strategie je v konečném důsledku k ničemu. I kdyby všechny obchody předělávaly své regály 2x týdně, lidi jako celek stejně toho více nekoupí. Akorát budou všichni otrávení. Nenapadá mě, kdo (kromě oněch plánovačů) z "škatulata, škatulata, hejbejte se" může mít radost.
Bereš to podle sebe, ale většina lidí takhle bohužel neuvažuje. Nejdřív koupí věci v akci a pak přemýšlí, co s tím vlastně budou dělat. Mají pocit jak krásně ušetřili, ale pak toho reálně spoustu vyhodí, protože se jim to dřív zkazí.
Proč ? Třeba 4.balení kofoly za 54.- je snad rozdíl,než brát po jedné za 29.-. Nebo rum (originál) za 99.- je rozdíl než u konkurence za 139.- Některé akce smysl mají.
U nás takhle zvorali Kaufland. Ale prý to dělají schválně, aby lidi pro běžné zboží chodili kolem regálů se zbožím co původně koupit nechtěli, ale občas se přece jen nachytají. Že na to dokonce existuje nějaké vědecké odvětví.
Četl jsem návod, jak nakupovat třeba rohlíky. Vejdu do hyperqelbu, zavřu oči, přesunu se s vozíkem deset kroků vpřed, pak osm kroků vpravo až ke zdi, tam otevřu oči a sáhnu do regálu pro rohlíky....ony tu už nejsou, zase je někam přendali.
Nemýlí se. V Hyperech se vystřídají tisíce zákazníků denně. Ti,co si jdou pro rum,nebo prezervativ a potom ke kase je značná menšina. Většina je těch,co tlačí vozík přetékající zbožím a to,že chleba je jinde než minule v podstatě neřeší. Jinak každý psycholog ti odpoví,že změna umístění zboží do jiných lokací,popřípadě mimo zorné pole zákazníka dokáže divy. Lidé objeví i to,pro co do obchodu nešli.
Mýlí se v mém případě
Mě nakupování čehokoliv nebaví až otravuje. Že bych bloumal mezi regály a hledal, co bych ještě mohl koupit, to těžko. Jedu podle seznamu (jakmile má mít nákup 3 a více položek).
Že tam spousty lidí tráví volný čas, víkendy, to vím. Osobně mám jiné představy o jejich využití, ale je to každého věc.
Pochopitelně. Když do některého oddělení nenakouknu, jak je rok dlouhý, netuším, co tam mají. Když mě donutí prolézt celý obchod, vidím i dříve neviděné. To ale neznamená, že kupuji, lakota vítězí
U nás přerovnali zboží a dokonce zrušili ty pokladny pro rychlé odbavení do deseti položek. Jednou jsem vystál frontu za někým, kdo kupoval asi dvě tuny věcí a přestal jsem tam chodit.
Supermarkety jsou pro blbce. Skalní si všechno vypěstují na zahrádce!
Tohle funguje v kvelbech už dlouho. Stejně tak "přemísťování" regálů se zbožím na druhý konec, aby zákazník musel absolvovat novou "krysí dráhu" a cestou přihazoval do vozíku věci, které původně vůbec koupit nechtěl. Řešení je jednoduché: stačí čtyři písmenka: PEPO!
Tak vypěstujeme toho doma dost, ale třeba ubrousky, mouku, mýdlo či fusekle neumíme :)
PEPO jsem nepochopil.
- Od doby, kde mamé 10 druhu masla a dalsich 10 druhu mléka, 10 druhu peciva. Jedinou 10tku tam meli nechat Prazdroj.
- Spusteni obchodu (marketu) je vzdy zalozena na nejakém modelu, za 3 mesice uz to bude poskladané jinak (a menit se budou jen nekteré regaly zkrz celni nabidky a podobne).
* 20 tileté ucha v obchode s kravatou jsou vetsinou na managerské zauceni, dneska je potkas i treba v McDonaldu, povolani uz bohuzel nema takovou (moralni) hodnotu jako predtim. Predtim ses na takového cloveka podival a rekl' ten bude asi hodne ucenej", dneska "ten bude asi hodne bohatej".
Ale nasralo te to asi hodne no jak vidim ..
* K tomu PenyMarketu, tusim ze ty prospekty tiskne v CR rumun pro Itali (vazne).
Ne bohatej, ale obvykle bezpáteřní a namyšlenej.
Mne takhle $ere IKEA. Tedy ne$ere, protože když se chci jen podávat třeba na psací stoly, tak se tomu hyperqelbu širokým obloukem vyhýbám.
Tyhle procházky celým obchodem kolem všeho zboží je právě vynález z Ikey.
Aspon ze tam maji zkratky. Takze se to da i trochu zkratit