Zimní gumy
Tak se přiznám, že o víkendu už jsem nazul zimáky. Ráno už škrabu tak není, nač čekat. Je tu někdo další podobně opatrný?
Co vlastně kupujete? Osvědčené Continentaly/Micheliny/Dunlopy, nějakou střední třídu Kleber/Nokian/Barum a nebo vezmete první zimáky v místním hobbymarketu?
Já se přiznám, že vybírám hlavně podle přilnavosti na mokru a hlučnosti. Valivý odpor mě až tak nezajímá. Nové gumy vždycky na předek, dozadu putují ojeté (ale stále nad 4mm).
Takže teď mám vepředu Dunlop WinterResponse 2, vzadu Bridgestone Blizzak. Ale loni mě ty Dunlopy skoro vypekly - při hustém sněžení, kdy na silnici bylo 15cm břečky, jsem se skoro nerozjel do ani ne moc prudkého kopečka a to pod tou břečkou nebylo náledí. Takhle blbě se mně ještě žádné zimáky nechovaly a to si myslím, že tohle počasí každou zimu pár dní zažijem.... Příště vezmu něco jinýho.
Já mám na Favoritu zimní už asi 5 let celoročně, pořád stejnou sadu.
Nějaký lowend, netuším, s přezutím to stálo 4 tisíce.
Mám to ale jednoduché - sníh u nás skoro vůbec není, do hor nejezdím. A když náhodou navalí sníh, někam mimo obec mohu přinejhorším autobusem - nebo počkat půl dne, až to roztaje, uhrnou, posypou nebo posolí. A nejezdím divoce. Klasický strýc v klobouku a s platem vajec na zadním sedadle.
Roční nájezd tipuji (?, nechce se mi dolů do auta do "servisní knížky") kolem 2000-3000 km, většinu v nezimním období.
hehe.. byly doby kdy jsem 2000km najel za necelý měsíc. Teď je to až za 6 týdnů...
Ptát se tebe na zimní gumy je stejný, jako Eskymáka na slunečník.
Já jsem přehodil už včera, když jsem koukal, že i u nás v nížině padalo z nebe cosi bílého. Mám nějaké barumky co mi nabídli v servisu kam jezdím. Mám je na discích, tak nemusím řešit, kdy se objednám do servisu na přezutí, abych to stihnul než to bude nařízené.
BTW:
Kolik tak stojí přezutí v servisu? Já to dělám už desátý rok (dvakrát ročně - přezutí na zimní a na letní gumy), tak abych věděl kolik už jsem ušetřil.
Taky mne tehdy napadlo, pokud bych si ty gumy koupil bez disků, jestli by se sundávání a nandávání na disky dvakrát ročně nemohlo nepříznivě projevit na životnosti pneumatik (pro případné rejpaly - za těch deset let už jsem samozřejmě pořizoval nové sady pneumatik).
já platím necelé pětikilo (přehazuju celá kola), ale je to včetně perfektního vyvážení
Myslím, že jedno přezutí 4 kol osobáku (z disku dolů, znovu na disk, vyvážení) je cca za 600 Kč.
Má-li člověk tu trochu místa ve sklepě nebo dílně, tak cokoliv jiného než koupě druhé sady disků a přezouvání doma výměnou "kolo za kolo" nedává smysl.
Je to příjemná rozcvička, člověk má aspoň možnost v klidu omrknout destičky, kotouče, manžety homokinetického kloubu, zalomcovat tyčkami stabilizátoru...
Tiez som to tak dost dlho robil a potom bol prezut v servise a odvtedy chodim do servisu.
Dovodov je viacero, napriklad skooro vzdy aj ked mam gumy na diskoch po sezone tie kolesa vyvazuju. Ked som si par sezon prezuval sam mal som gumy zjazdene nerovnomerne, ale to mohla byt aj chyba geometrie,
Dalej mi v servise naplnia gumy inertnym plynom, co sa predsa len chova trosku inak ako vzduch. Mozno mala vyhoda, ale predsa len.
Pekne mi to umyju a za 20min odchadzam.
Doma by mi prezuvanie trvalo min 1-2h a viem si predstavit stravit cas aj inak ako chodenim okolo auta.
A mozno som len lenivy, ale mne pride servis ako lepsi napad.
Vše je otázka peněz.
Jinak mě zaujal ten inertní plyn v pneumatikách. Co je to zač a proč se to dělá?
Já mám v pneumatikách 78 procent inertního plynu, to mi stačí.
Kolega v práci dává auto do pneuservisu, protože se mu nechce lomcovat s klíčem a tahat s kolama. Má pak prý víc času věnovat se sportu a posilovně.
Plym ma rozdiel od klasickeho vzduchu by nemal reagovat na zmenu teplot, cize stahovanie a roztahovanie by malo byt vyrazne mensie (az nulove).
Prý to má smysl u kamionů, závodních aut a letadel. Nicméně jestli je to pár desetikorun, tak to neuškodí.
Je to směs na bázi Argonu a Dusíku, podle diskusí má větší molekuly než vduch s kyslíkem, dochází k menším únikům..nezahřívá se tolik....neobsahuje žádnou vlhkost...zabraňuje stárnutí pneu...
Já osobně tomu teda nevěřim, jak se to pak dohušťuje ?? Zase u někoho s tím plynem ?? Jak řešit když vezu narvany auto a pak zase jezdím 2 měsíce sám...já teda dohušťuju podle potřeby klidně 2 x v týdnu.
já za celou sezonu nikdy
Ona to je otázka priorit.
Já třeba nechci ničit liťáky ani letní gumy zbytečným každoročním natahováním na skřipec. Krom toho na zimu mám levné a na léto originální disky, takže k těm zimním nemám citový vztah a nevadí mi, když je ničí sůl. Další věc je ta, že nemám čas na důležitější věci (resp. mám i jiné povinnosti), tudíž raději zaplatím za výměnu, kterou mi udělají v pneuservisu do 20 minut a pořádně (např. nemám doma momentový klíč). A poslední věc je, že gumy se musí vyvážit. Když každá váží s diskem cca 40 kg, je jakákoli excentricita docela poznat na jízdních vlastnostech.
Já za kompletní přezutí dal 760Kč. Jestli budou chechtáky, tak na jaře kupuju druhou sadu disků, tohle je už fakt moc.
Přezouval jsem včera, ale jen díky tomu, že jsem byl už dva týdny dopředu objednán. Jinak vepředu Kleber, vzadu dojíždím Sava.
Edit: platím litr, včetně uskladnění
Přezuto mám už skoro 14 dní. Zimáky neřeším, mám těch cca 20 tisíc za sadu gum rozpočtenou na 4 roky, zimní gumy kupuju vždy střední třídu (aktuálně Nokian), kola prohazuju přední/zadní na začátku každé sezony (nájezd je sice mírně vyšší než těch cca 10 tisíc, kdy se měly prohodit i v rámci sezony).
No a v zimě to klouže i se zimními pneu, zvlášť pokud nejsou nové...
P.S.: to mi připomíná, že o víkendu musím vyčistit, umýt a ošetřit letňáky + je uložit k zimnímu spánku.
co se skrývá za touto činností? Já je prostě zakulím do dílny a za půl roku zase vykulím...
Leda bych jezdil poslední míli po nezpevněné cestě, tam si dokážu představit, že by se mi nechtělo uskladňovat kola obalená hlinó
Taky gumy hodím do garáže u bráchy a on to tam zaštosuje do komínku s jeho gumama. Nějaký umývání dělají snad jen ti, co mají auto víc, než jen hobby.
Navíc slušnej pneuservis gumy umyje, než je nasadí.
vyberu z běhounu kamínky a ostré předměty, kola umyju (zejména liťáky a bočnice pneumatik - typicky od šmíru, prachu z destiček apod.) a finálně aplikuju kondicionér na gumu, aby zůstala měkká a nepopraskala.
BTW auto dělají kola, když se o ně staráš, tak i stará popelnice vypadá k světu.
pro Touchwood : Dělám to úplně stejně a ostatní mě mají za blázna a já se jim pak směju jak na jaře / v zimě nadávaj, že když si přehazujou gumy jsou od nich jako prasata :D
Aktuálně mám taky NOKIAN WR D4 a zatím nejlepší guma co jsem měl ( už jsem je měl vloni )
Jen mě tedy hnuli žlučí ve Světě motorů, kde otiskli test ADACu rozměr 195/65 R 15 a WR D4 je asi 9. ze 13cti...nedalo mi to a spočítal jsem si teda průměr, kterej měl bejt 3.1 a světe div se, vyšlo mi 2.4 :D
Kromě prvních 3 míst ta známka nesedí u jediné gumy !! :O
Jsou to paka.
No jo, ostatní asi nezaplatili.
Asi jo...já kvůli tomu rozhodně gumy měnit nehodlám, jsem spokojenej, ale je mi líto lidí, kteří tupě věří těmhle jako testům.
WR D4 měla vloni jediná Ačko na mokru ze zemních pneu, letos podle nich naprosto propadla...to je teda sešup
jenže tuším, že oni dávají různým parametrů různou váhu, takže průměr je samozřejmě jiný.
Dobrá, to by vysvětlovalo, proč jsem se nedopočítal, ale z jakého důvodu tedy do puntíku sedí hodnocené TOP 3 ?? To je mi záhada..
Momentalne jezdim na 205/55 R16 MICHELIN ALPIN 5 a spokojenost (Kia Ceed SW), prezul jsem dneska.
Přezul jsem včera. Byl jsem objednanej, jinak borec, co přišel bez rezervačky, tak by na něj měli čas až za 10 dní.
Gumy jsem koupil Barumky. Musel jsem volit poměr cena/výkon, jelikož mám méně běžný (=nekoncernový) rozměr 195/55 R16, takže gumy stejnýho typu v tomto rozměru vyjdou každá o 3 kila víc, než na Oktávku/Fabii. Příští gumy zkusím koupit nějaký lepší, protože jsem spočítal, že na zimácích najedu minimálně stejně, jako na letních - letos jsem přezouval kola až v květnu. Jezdím do práce hlubokým údolím, kde se ranní teploty dlouho drží okolo nuly.
Ale ať mám na autě cokoliv, jezdím opatrně, sebelepší guma na ledu nezachrání. Stejně nemám závodní auto.
Souhlas.
Za mě zatím vedou Nokiany.
Zvážím je při příštím nákupu. Blbý je, že mám sice všechny 4 gumy stejné značky a typu, ale dvě jsou o dva roky mladší (dvě jsem totiž zničil). Takže jestli to prostě dojezdit všechno, nebo každý dva roky koupit dvě nový zimní gumy. Na druhou stranu, nebyla by to taková raketa, jako kupovat všechny najednou.
na to je jednoduchá rada, nech 2 sezony ty nové na přední nápravě. Sjedou se na úroveň těch starých.
Nakonec to dopadlo trochu jinak. Jednu z těch starších gum jsem propíchnul a zničil na obrubníku, takže obě šly do kopru. Jelikož se to stalo před Vánocama, kdy rozpočet byl napjatý, tak místo tradičních Barumek jsem zkusil Sava Eskimo. Stály stejně. No, zpočátku jsem měl pocit, že zadek auta "plave", ale časem si to sedlo a zbytek zimy seděly dobře. Ale kvůli tomu počátečnímu plavacímu pocitu už si je znovu nekoupím.
Poznámka:
1. na led (skutečný/hory) patří pneumatiky s hřeby
2. sníh, břečka pneumatika o řád užší a vyšší o proti používaných letních, navíc s tvrdším bokem a měkčím běhounem s více lamelami/používají se diagonální
3. každá guma stárne/tvrdne, pneu tři roky staré mají změněné jízdní vlastnosti oproti novým, takž i při nákupu je důležité nekupovat ležáky
Jinak pro šťourali, stačí se podívat/zajímat na čem se jezdí severské rally, navíc osobní zkušenost ze soutěžních aut.
...a o víkendu hurá zpátky na letní.
Já si počkám. Do práce jezdím mrazivým údolím, navíc v pneuservisech bude narváno. Měl bych si konečně koupit druhou sadu disků.
Tak pod nulu to snad už nepůjde. A přijde mi, že horší by bylo jet na zimákách odpoledne při plus dvaceti než ráno na letních při plus třech třeba....
Za dva tejdny si asi vyčlením jedno volný dopoledne a půjdou to přezout.
I tak je čas od času potřeba vyvážit. Závaží ulítnou, příp. kola na tom českém tankodromu bouchneš a je potřeba závaží přidat. Já to dělám ob rok.
Já mám letní gumy už od včerejška, mám je na discích, přehazuji si je sám. Skladuji je v garáži v komínku, naspodu je pneumatika co mi zbyla od škodovky, aby ty pneumatiky co teď používám neležely na betonové podlaze.
Když jsem je dofukoval (pak jsem je dával vyvážit, stálo mne to 150Kč za všechny čtyři), všimnul jsem, že všechny letní pneumatiky mají asi o tři desetiny nižší tlak než na jaký je hustím. A vzpomínám si, že při výměně ty uskladněné musím dofukovat vždy nebo skoro vždy. Když je mám namotované a občas je kontroluji, tak tlak drží, maximálně je dofouknu tak o jedniu desetinu, zřídkakdy (samozřejmě je kontroluji když vyjedu z garáže a jsou ještě studené). Nevíte, čím by to mohlo být? Že by to způsobovalo, že uskladněné pneumatiky leží na boku?
Děkuji, připoměl jsi mi, že se mám objednat...
Skor by som povedal, ze je to sposobene vonkajsim tlakom na pneumatiku, ktory je pri zatazi iny ako ked je volne polozena.
Já jsem opatrný
Co kdyby se náhle ochladilo? Raději nechávám zimáky pořád. Už asi šestým rokem, najezdily za tu dobu něco málo přes 10kkm.
No, uznávám, že byť nejsem zastánce dojíždění zimních pneumatik v létě, tak při nájezdu 10 tisíc km za 6 let bych asi taky nepřezouval a nechal zimáky non stop.
Akorát že jejich "zimní výkonnost" už půjde docela dolů a případná nehoda ve Favoritu bude docela bolet.
Když bude škaredě, sníh atd., prostě nikam nemusím jet
Případně použiju autobus.
Mimochodem vypadá to, že mě čeká nákup nových letních gum. Barumky "z donucení" jsou na některých místech sjeté na minimum (geometrie je přitom v pořádku). Váhám, jestli jít do klasiky Continental nebo se snažit nějak pošetřit chechtáky...
jaký rozměr?
V posledních testech letňáků (v R16) zvítězily Hankooky a tuším Bridge/Fire-stony.
185/60 R15
Asi bych volil v tomto rozměru Firestone Multihawk 2 nebo Hankook Ventus Prime 3, který v R16 skončil v testu ADAC na prvním místě.
https://pneumatiky.heureka.cz/hankook-k125-ventus-prime-3-185-60-r15-84h/#
Stačí trošku míň běžnej rozměr a už je cena o 3 kila vyšší na stejné gumě.
https://pneumatiky.heureka.cz/hankook-k125-ventus-prime-3-185-55-r16-83v/
A tak to mám se všema značkama.
Jsem myslel, že máš oktávku bez tuzingu... ?
Už pátým rokem Citroen.
Oktávka se srala, na servise jsem nechal v průměru tolik, kolik bych dal za splátku novýho auta.
A citroš pohoda, ne?
Zatím nemám důvod si stěžovat.
to je ještě furt dobrý.. já jezdím tyhle: https://pneumatiky.heureka.cz/goodyear-efficientgrip-performance-225-50-r17-98w/#section
a to jsou už ceny o litr níž, než když jsem je před 4 roky kupoval.
Dík, asi zkusim ty Hankooky, ještě jsem je neměl, tak uvidíme. 400 Kč oproti Continentalům je už zajímavé...
Tak jsem na léto opravdu měl Hankook a opravdu mi přišly lepší, než papírově lepší Dunlopy.
Nicméně teď už jsem vyměknul a nazul zase zimní. Koukám na předpověď, že jsem se nechal vycukat.
Já už taky přehodil na zimu. Však ono to přijde, neboj.
Já minulý pátek. Ale Favorita už nemáme.
Tak doufám, žes to prodal za slušný fufníky:
https://www.idnes.cz/auto/historie/skoda-favorit-nejdrazsi-ojetina-bazar.A191025_103112_auto_ojetiny_fdv
Dneska se škrabalo... A kdo jezdí brzo ráno, nebo opačně pozdě večer, zimáky užije i při současném počasí.
Manželka ráno hlásila -4°C.
V úterý přezuto, jsem líný, takže v pneuservisu. Vždy za 500, na jaře za 600 (všech 5), včilek naposledy za 900?
To u stejného servisu, mno. Gumy vybírám podle výsledků ve více testech, které skončí max. do třetího místa
a následuje hledačka na netu, dost se to vyplatí. Vpředu Continental Conti Winter TS 860, zbylé 3 TS 850,
měl jsem 4x TS 850 jednu sezónu, pak díra v gumě a zrovna v té době vyšly TS 860 a jedna 850 vyšla snad na 2600,
kdežto 2x 860 v akci pod 3100, tak nebylo co řešit. Ze sundaných gum vyšťourám kamínky a zakonzervuju sprejem (pod 100 Kč).
Šup s tím k tetě do sklepa a následuje rallye po kastrolech v její kuchyni. Moc rád tam jezdím...
Tip: členem Autoklubu ČR se může stát každý jen za registraci, jako bonus je tam sleva 33% na Michelinky...
počkej, co myslíš tím "všech 5" ? Ty přezouváš jakože i rezervu?
No jasně, k čemu je mi rezerva s letní gumou na náledí?
Zkus se nabourat s letní gumou a chtít něco po pojišťovně...
Letní mám teď Dunlop BluResponse, sjeté 4 Michelinky od výrobce jsem odevzdal,
pátou netknutou z rezervy mám jako rezervu pořád, ještě voní novotou, takže 5+5 gum.
A není jednodušší mít rezervu furt zimní? Na ten dojezd v léto to vyhoví taky.
Jasně, že jo. Ale když už mám i pátou letní originál Michelin netknutou,
tak si i v létě ji jebnu jako rezervu, aby se neflákala ve sklepě u tety.
No snad kvůli té pojišťovně, ale zimní guma na náledí je ti prd platná.
(na led a náledí jsou pneu s hřebíky = klasická zimní je na sníh a max. na mokro)
To záleží, co je pro tebe rezerva.
Jestli ji nasadíš místo píchlé a jezdíš s ní a ta píchlá se po opravě přesune do pozice rezervy.
Nebo jestli rezervu použiješ pro nouzové dojetí do místa, kde dojde k opravě.
- Jako plnohodnotná rezerva může sloužit, pokud je stejné konstrukce, rozměrů, značky a typu dezénu jako ostatní kola.
- Jako rezerva se může použít i pneumatika jakékoliv konstrukce s libovolným dezénem, ovšem pouze na dojetí do místa, kde se defekt opraví. Při použití dočasné rezervní pneumatiky jiné konstrukce nesmíte překročit rychlost 50 km/h.
Jo, taky jsem si zpozoroval, že přezutí je rok od roku dražší a ne o málo, takže jsem koupil druhou sadu disků a mám klid. Přehodím kola, kdy JÁ mám čas, ne kdy je chvilka volna v tom návalu v pneuservisu.
Kámoš to má fajn, jeho známý 2x ročně vytáhne Avii,
kde nastěhuje vybavení na přezouvání gum včetně vyvažování
a prostě jezdí až "do bytu". Mno, do toho bych asi nešel...
Ty máš co za Citróna? Já starý model C4 (2010). Spokojenost?
C3P - rok 2013, model po faceliftu. Už jsem nalítal 120 tisíc km, jediná větší "závada" byl výfuk. Sám o sobě byl v pořádku, ale uhnily úchyty. Moc jsem pod auto nelezl, takže jsem to zjistil, až když začal cinkat o zem. Prej to PSA má trošku divný, výfuky kvalitní, ale úchyty na levačku. Jinak jen běžná údržba, brzdy, náplně, filtry...
No tak asi spokojenost u tebe... Když jsem kupoval auto, tak mě všichni od toho odrazovali,
sám jsem myslel, že žabojedi mají problémy, design prostě rozhodl jednoznačně, jinačí nebudu.
Ve stylu koupě zkušeností kdysi s Romeo Alfa, velká srdcovka s předem potížemi.
Zatím za 10 let s C4 nula poruch a nula výměn v servisu, brzdy minule po té době na 70%,
což znamená jediné, včil 90 000 km a čeká mně výměna kdovíčeho, no a co, prdím na to.
Patrně s tím dojezdím do bezvědomí, prodejní cena je dost pod 100 000 a to nechci prostě.
Silně pořád uvažuji o FIAT Tipo edice Italia za 300 pro jak design, tak motor atmosféra ještě
čtyřválec bez turba, chvála rozumu. Neváhal bych, akorát děda ještě jezdí a hlavně se mi líbí kastla.
Kurnik za chvíli budou jen tříválce turbo, to hovořím jen o benzínu, nafta je do města na...
jak dotahuješ matice? Máš momenťák, nebo to riskuješ bajvoko?
Ručně. Už dvacet let.
Těm pneuutahvákům ze servisu se taky nedá věřit, že to mají nakalibrovaný, posledně to dotáhli tak, že jsem potřeboval metrovou trubku, abych to povolil. Bodejť, šrouby tam narvali nasucho na narezavo. Já vždy na závit a na sedlo dám trochu olejíčka.
nene, dotahuje se vždy ručně, právě s momenťákem.
https://www.autodilna-naradi.cz/klice-momentove/momentovy-klic-1-2--28-210nm-nastrcne-klice-na-kola/
Kdo to dělá jen pneumatickým utahovákem, tak je prase.
No jo, spěchají, především v přezouvací sezoně, takže se s tím neserou, dotáhnou to pneumatikou a serou na to. I když - ne všichni, ale pamatuji si takový hovada, co to dělají pneumatikou. Asi naberou brigádníky na přezouvací měsíce a podle toho to vypadá.
Dělám to ručně a bez momenťáku. Ještě mi kolo neupadlo.
nejde o to, že ti upadne, ale o to, že si vymačkáš přetaženými šrouby uložení kola.
Mám plecháče. Ocelový.
Jan Cech napsal:
Inspirativni.
Kolik vážil? Třeba byl nastavený dobře.
já dotahoval celý život taky ručně. Pak jsem si pořídil momenťák kvůli občasné údržbě brzd atp. a tam nechci nic podcenit.
Takže utahuju momenťákem už i kola.
Jen očistím šrouby drátěným kartáčem a v pohodě našroubuju. Vždy bez oleje - utahovací moment se v tomto případě stává bezcenným (resp. byl spočítán "nasucho" - moment je stále stejný, ale pevnost spoje se změní).
Jakožto člověk co nesnáší davové šílenství (a je jedno, jestli jde o covid nebo tlačenice v pneuservisech při prvním sněžení) jsem včera objednal nové zimní pneu. Prý mají vždy DOT z 2019 nebo 2020, tak nač čekat. Jakmile dojdou, nechám v klidu nasadit na plecháče a budou číhat na svou příležitost.
Je tu ještě někdo podobně postižený, kdo objednává zimní výbavu, když je venku +28 °C ? :)
Já to dělám taky zavčas.
Ale letos to mám trochu jinak - na nový (zánovní) auto jsem potřeboval gumy i disky, tak jsem koupil na inzerát celý kola. Jsou na tom Micheliny z roku 2017, což není špatný. I s dopravou za 4,5 klacku. Ještě to nechám převážit a zima může přijít.
Já osobně používám Michelin, avšak tento rok jsem se rozhodl, že zkusit změnu. Dlouho jsem nevěděl, že jaké si koupím ale našel jsem tuto recenzi na zimní pneumatiky. Mají to tam dost obšírně rozepsány ai cenově rozděleny. velmi se mi to líbí