Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Slovenský dějepis

Ahoj,

nedávno jsme v práci narazili téma dějepisu a dopracovali jsme se ke Svatoplukovi a Velké Moravě. Jak je interpretován v českých učebnicích dějepisu, je nám (v ČR) známo, ale natrefili jsme i na slovenskou interpretaci, kde je Svatopluk považován za prvního slovenskýho krále a že měl sídlo na Děvíně u dnešní Bratislavy. Samo o sobě to tvrzení pokulhává, protože Slovensko existuje sotva nějakých 100 let a byly tam tehdy Uhry. Navíc autor té stránky tvrdí, že není pravda, že Svatopluk byl na Velehradě, ale že na Děvíně a české tvrzení je jen snaha o potlačení slovenské historie, či nějak tak. Samo autoro tvrzení toho, co je a není pravda, je vcelku odvážné.
Wikipedie česká i slovenská je prakticky totožná, bohužel nemohu dát přesný odkaz na tu stránku, bo už ji nemůžu najít, ale třeba toto:
http://zpravy.idnes.cz/svatopluk-byl-kral-slovaku-hrimal-fico-pri-odhaleni-sochy-v-bratislave-1mx-/zahranicni.aspx?c=A100607_103003_zahranicni_aha
Přičemž je trochu zarážejcí fakt, že Slovensko vlastně tehdy neexistovalo.

Co se teď o tomto učí v dějepise na Slovensku?

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Do debaty nepřispěju ničím, napadá mě jen spousta "politicky nekorektních" průpovídek :-p A někteří…
L-Core 10.12.2016 18:25
L-Core
A neni v takovem pripade lepsi proste mlcet, pripadne jit ty prupovidky psat nekam, kde te za ne bud…
merlouska 11.12.2016 00:54
merlouska
Tak za tuto poznamku ti davam 110 bodov a ked budeme mat VZ rad ju ešte L-Corovi pripomeniem.
fleg 11.12.2016 09:07
fleg
A přesně o tom byl můj příspěvek :-p Ty nemáš rád (nepřeneseš se přes) "národnostní" vtipy? Vtipy n…
L-Core 11.12.2016 17:39
L-Core
Tvuj (prvni) prispevek byl jen o tom, ze ze sebe delas chudaka, ktereho vsichni perzekuuji za nazor.…
merlouska 12.12.2016 21:20
merlouska
Seš vedle. Můj první příspěvek je jen o "povinné autocenzuře". Naprosté většiny lidí tady si vážím.… nový
L-Core 12.12.2016 22:14
L-Core
Teraz si presne naznačil v čom je pri výklade histórie problém, L-Core. V politicky nekorektných teo…
Efos 11.12.2016 11:33
Efos
Krásnej příklad toho je náhled na husity na našem území. Zatímco komunisti je oslavovali jako krásne…
Prasak 11.12.2016 12:05
Prasak
O husitech jsem nikdy neměl žádné iluze. Kdyby existovali dnes, byli by považováni světem za nejhorš…
L-Core 11.12.2016 17:36
L-Core
Pozor, zaměňuješ přínos husitů a husitství. Myšlenky husitství rozhodně nejsou bezvýznamné. Pokud j…
Prasak 11.12.2016 20:20
Prasak
Ono je to cele, ze ludia velmi radi zjednodusuju. Biele, cierne, dobro a zlo. Zikmund bol zly, husit…
fleg 11.12.2016 22:55
fleg
Bohužel i historie Velké Moravy se vnímá a podává černobíle. Nejsem odborník, je to jen můj koníček,… nový
hynajs 13.12.2016 00:43
hynajs
Znáš? Seženeš i mp3, dávali to kdysi na Praze po 22:00 jako četbu. http://www.databazeknih.cz/knihy… poslední
joseff 13.12.2016 13:35
joseff

Tvuj (prvni) prispevek byl jen o tom, ze ze sebe delas chudaka, ktereho vsichni perzekuuji za nazor.
Bud nebud srab a ten vtip sem napis (melo to byt neco o Madarovi, opici a Dunaji, nebo snad mas jeste tezsi kalibr?), pak existuje par moznosti - a) vsichni se zasmejou; b) nekteri se zasmejou, nekteri te poslou nekam; c) vsichni te poslou nekam; d) fleg ti da ban (cemuz neverim), nebo si radeji odpust i ty nenapadne narazky, jak bys sem strasne rad dal nejaky vtip, ale bojis se, ze mistni multikulti slunickarska komunita by te za to povesila za koule do pruvanu. Tot vse.

Seš vedle. Můj první příspěvek je jen o "povinné autocenzuře". Naprosté většiny lidí tady si vážím. Nejsem ale schopen vyloučit, že část P.T. publika není schopna se přes určité "popichovačky" přenést, nemohu to v souladu s pravidly prezentovat. V soukromí, hospodě, klidně. Tam bych maximálně mohl od nějakého vzteklého národovce dostat po hubě :-)

Jen tak naznačuji, kam jsme to s tou korektností dopracovali… a to nás ještě zatím tak moc Beeg brotha'z nesleduje.

------
A jinak, všeliké "multikulti nápady sluníčkářů" mám vlastně na háku. Já už to - na rozdíl od vás mladých - ještě nějak v klidu doklepu. Vyžerete si to plně vy.

Teraz si presne naznačil v čom je pri výklade histórie problém, L-Core. V politicky nekorektných teoriach sa môže skrývať veľa pravdy, avšak väčšina ľudí si ich nevypočuje len preto, že sú politicky nekorektné a na to sú ľudia hákliví (sám neviem prečo, prečo by im mal iný pohľad na históriu ublížiť?). Tak sa uspokoja s oficiálnym výkladom histórie, aj keď práve tá častokrát postráda logiku.

Krásnej příklad toho je náhled na husity na našem území. Zatímco komunisti je oslavovali jako krásnej historickej symbol třídního boje, okolní státy tuto naši epochu vnímaly jako dobu temna, kdy lůza barbarsky ničila, na co přišla. Díky tomu jsme se ve vývoji zabrzdili na dobrý dvě stovky let. Naštěstí už se to začíná měnit a přes nesporný přínos husitství už se snažíme vidět i ta negativa, co to s sebou přineslo.

O husitech jsem nikdy neměl žádné iluze. Kdyby existovali dnes, byli by považováni světem za nejhorší teroristickou organizaci.

Jaký měli přínos (nemyslím komunistické bláboly na vojně o husitských bojových tradicích), to by mě zajímalo. Vypálili, co se dalo. Zničili, zbourali, ukradli, vymordovali a znásilnili všechno, co jim přišlo pod ruku. Cítit národní hrdost na tohle, to opravdu necítím. Jo, oni bojovali s Germánem, tak to sláva jim… Tato "zásluha" je ale z dnešního pohledu jen určitý projev (zbytečné) české malosti.

Pozor, zaměňuješ přínos husitů a husitství. Myšlenky husitství rozhodně nejsou bezvýznamné.

Pokud jde o husity, tak souhlasím, z valné většiny to byla vzbouřená lůza, která prostě rabovala. Desítky klášterů, knihovny v nich, stovky vesnic jim padly za oběť, likvidace vědění a umění, odliv inteligence. Ve svým blízkým okolí (tj. do půl hodiny cesty autem po okreskách) vím o několika zaniklých vesnicích, všechny datují zánik v 15. století, kdy je s největší pravděpodobností zlikvidovali právě husiti. Ve stejném dosahu asi 11 hradů, datace zániku podobná. Z většiny zůstaly jen základy, nezasvěcený by ani nepoznal, že stojí uprostřed hradu.

Ono je to cele, ze ludia velmi radi zjednodusuju. Biele, cierne, dobro a zlo. Zikmund bol zly, husiti dobri.
Nemci boli zli, rusaci boli fajn.
Momentalne na Ukrajine, povstalci zli, ukrajinska armadu good (alebo naopak v zavislosti od sympatii).
Lenze takto to vo svete nie je. Neexistuje ciste dobro a ciste zlo. Aj Hitler mal pozitivne stranky, mal rad niektore deti, zvierata (svojho psa napr) a na zaberoch to vidiet. Ze bol psychopat, manipulator, pomatenec? Bol. Ale keby sa historia vyvijala trosku inak mohol to byt z hladiska historie bezvyznamny clovek, milujuci otec, ktory na svojej zahrade dozival svoj zivot so svojim vlciakom.
Takze ak dnes (vcera aj zajtra) nieco robi problem je to ciernobiele vnimanie sveta, co sa ukazalo uz mnohokrat aj tu na debatach. My a oni. Si s nami, ci proti nam?

Bohužel i historie Velké Moravy se vnímá a podává černobíle. Nejsem odborník, je to jen můj koníček, ale už pěkných pár let nevěřím pohádce o hodném Rostislavovi, který pozval soluňské bratry, a zlém Svatoplukovi, který Metodějovy žáky vyhnal a připustil latinský obřad.
Ano, Rostislav Konstantina a Metoděje pozval a přijal. Jenže život raně středověkého knížete nebyl záviděníhodná idylka a ve svém rozhodování byl pod tlakem mnoha okolností, z nichž známe jen pár drobků. Jsem dalek, abych z nich dělal blbce, museli projít nějakým vzdělávacím procesem a museli umět třeba spočítat vojáky, museli mít nějakou (třebas měnící se) koncepci a cíl. Ale soudím, že sporům kněží o teologických a obřadních otázkách sotva rozuměli a muselo je otravovat, když měli o něčem takovém spolurozhodovat.
Také Svatopluk měl své dobré důvody, aby se přiklonil k latinskému kléru, což nakonec mimochodem udělali i čeští Přemyslovci.
Dušan Třeštík dokládá, že i některé Metodějovy kroky byly vůči papežské stolici ilegální.
Prostě nebyl zlý latinský Wiching a dobrý slovanský Metoděj.

Nelze samozřejmě relativizovat vše. Pevně věřím, že křesťanství bylo nesporným pokrokem, z něhož těžíme dosud. Ale i tak musíme s pochopením vzhlížet na prudké pohanské reakce. Tehdejší společnost tvořili především zemědělci. A ti se museli divit a bránit, když jim někdo chtěl brát jejich božstva zodpovědná za úrodu, bez níž by v zimě zemřeli hladem.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru