
čím se vozíte nejradši - pendolino, jančura nebo leo express?
inspirací mi byl dnešní článek na aktuálně.
mendocíno - předražené a později dumpingové, bez elektriky ve 2.třídě, wifi snad měli v některé pětiletce zavádět. ve škaredém baru měli aspoň průmyslovou jelínkovu slivovici, jinak jejich znechucený catering nic moc, klasika českých drah.
jančura - když jsem je potřeboval použít, už nebylo místo, takže neznám.
leo - jezdí to stejně fajně jako mendocíno. nemají bufet, místo toho mi celou cestu neustále třískali za hlavou kovovými šuplíky s jídlem. po té cestě ova-praha už mě to hnětlo, příště si buď vyberu sedadlo daleko od toho kraválu, nebo jinou společnost.
V letošním roce jsem na delší trasu použil vlak dvakrát. Jednou, na Malou Skálu, rychlík sestávající z modernizované hydry, pohodlné, čisté, dobré.
Podruhé jsem jel lehátkem na východ Slovenska, starým vozem pamatujícím Husáka. Komfort typu klima, wifi a podobně se nekoná. Avšak dobře se tam spalo
Má jedno lehátko na délku aspoň 2 metry? Já tím nejel, jen mě to zajímá. A to jsou 2 nad sebou nebo 3?
Jestli dva metry nevím, já se svými 187 cm se tam vejdu. Ale příliš místa už na délku není...
Těch lehátek je v kupé celkem šest, takže tři nad sebou. To horní lehátko je ale takové, no nechtěl bych tam spát. Vždy si objednávám spodní nebo prostřední. Prostor na zavazadla je nad chodbičkou, nad dveřmi do oddílu. Na prostřední a horní lehátko se leze po žebříku, který je "v pohotovosti" na chodbičce.
Mám o necelých 10 cm víc. Zřejmě by to bylo na těsno. Řekl bych, že tam toho člověk moc nenaspí. Vždyť vlak je za jízdy poměrně hlučný, zvlášť starší vagóny. Ještě když někde zastavuje a ze všech sil skřípou brzdy..
Najezdil jsem se tím hodně (Ostrava - Michalovce), ale nikdy jsem neměl problém tam usnout a spát. Bylo to i celkem pohodlné. Jen souhlasím s Dejlem, nejvyšší postel, nic moc. Já jsem akorát nejezdil ve vagónu se 6-ti lůžky, ale pouze se třemi.
Ajznboňáckou terminologií je kupé se šesti postelemi lehátko a se třemi lůžko. Jmenují se tak i příplatky, lehátko je trochu socka, lůžko je nóbl. Do novějších vozů jde koupit příplatek první třídy, kdy je oddíl jednolůžkový.
Já to ve svých 6-ti letech takhle nerozlišoval, ale dobře že to vím. Aspoň nekoupím špatně
V mých šesti letech jsem zažil lehátkový vůz dosyta. Jeli jsme s tím Praha - Budapest (a teď fakt nevím, jestli Keléti nebo Nyugati) - Bucuresti - Varna. Dvě noci jsme v tom strávili... Jako malého mě to ale bavilo
IMHO určitě Nyugati, protože Keleti-Pályaudvar je koncová stanice.
Nygati je taky slepá stanice... Třeba vlaky do Srbska jezdí přes Keléti, přijede to tam ze Slovenska (tažené lokomotivou ZSSK), z druhé strany přijede cosi modrého maďarského a jede se opačně. Železničář by řekl, že vlak vykonal úvrať.
Fakt si to nepamatuju, navíc - z Prahy jsme vyjížděli večer, takže to v Budapešti bylo nejspíš někdy k ránu.
Koženkové rychlíky do pěti let skončí, slibují České dráhy
To už tady bylo tolikrát...
Koženkou jsem jel před dvěma týdny (Praha - Mariánské Lázně a zpět), tedy, tou "humanizovanou", kdy je červená koženka nahrazena modrou látkou. Když není kupé plné (8 lidí), tak se zase na těch seslích dá docela pohodlně rozvalovat. Což jde v šestimístném kupé blbě. Navíc se docela rozlejzají velkoprostory a to já docela nerad... Kupé je lepší.
Jo, to je fakt, že v tom osmimístným kupé je to ve čtyřech opravdu luxus.
Ještě větší luxus nastane v půleném voze (řada AB), kdy jsou čtyři oddíly první třída a pět oddílů druhá. Oddíly jsou širší, poněvadž je jich na vůz jen devět (vs. deset u normální druhotřídní koženky, anžto řady B) a na nohy je místa fakt mraky.
Tak tím jsem snad nikdy nejel (nebo si toho nejsem vědom), bo tak často vlakem nejezdím a na cestě z/do práce nám snad pokaždý, když už jsme jeli rychlíkem, přijely koženky v běžné cestovní třídě.
Mě docela vyhovují, když jedu sólo. Pokud mám na výběr, tak jdu raději do velkoprostoru, než do kupátka.
Záleží jak je vlak narvaný. Když hodně, tak je to na pytel jak v kupé tak i ve velkoprostoru. Na delší trasy ale jednoznačně kupé. Velkoprostor je půchoďák, za cestu vyslechneš nepočítaně telefonických hovorů, kňourání a bulení nějakých nezvedených šklíbáků a podobně.