Mluvím teď jenom o té škole. Na počátku byly ty šátky na hlavách těch dvou studentek. (I když tedy Karel postoval rozhovor, který naznačuje, že všechno mohlo být úplně jinak. Ale to bych nechal jako vedlejší.) Já nemluvím o důvodech, proč by na tu školu nemohli chodit v těch šátcích, jen jsem ty možné uvedl pro ilustraci. A ptám se, existují-li reálně nějaké takové důvody, oč jsou méně kvalitní, než důvody, které ty studentky nutí šátky nosit i ve škole. Kdo to určí.
Jistě, můžem je nechat tolerantně ty šátky nosit, ale je to toleranci nenaučí. Je nutné, aby si i ty studentky velmi dobře uvědomily, že někdo tu toleranci (a tím nemyslím jen to, že se nějakým úředním úkonem šátky povolí) projeví a bude projevovat. Mám obavu z toho, že to vůbec nepoberou. Údajně bere islám takovéto ústupky jen jako projev slabosti... Jak rád bych se pletl.
K tomu nesmiřitelnému proudu. To už jsem psal o těch koptech. Oni v bezprostřední blízkosti islámu žijí staletí a tvrdí, že v podstatě nic takového neexistuje. Zjednodušeně - dej islámu moc a bude zle, přestože do poslední chvíle bude bezkonfliktní a umírněný. Naše kultura a snaha o soužití nás nutí věřit, že to není pravda a tedy tvrdit to, co ty - to je ten špatný proud, u nás je jen ten dobrý. Podle koptů se z dobrého a umírněného stane fanatický a nesnášenlivý, jakmile k tomu dostane příležitost. Nepovažují za myslitelné, že by se islám z něčeho ze své "tradice" vzdal.
Mohou mít pravdu? Mohou jen pomlouvat, nebo jsou to skutečné zkušenosti po staletích? Zajímavé je, že i na blbé wiki se dočteš, že ve skutečnosti o tom nechtějí moc mluvit. Ze strachu? Jsou asi 8-10% menšina, myslím, že například v Egyptě. Nebo není o čem mluvit? Nevím, ovšem já vedle většinové islámské společnosti nebydlím.
Na druhou stranu - přece jen koptové s islámem žijí, může to znamenat, že když tam mohou žít, je soužití ok?