Problem je, ze sa chytas veci, ktore som len placol a som ochotny o nich diskutovat, ale nepozeras sa na myslienku ako celok.
Ano auto pouzivam na podnikanie, podnikanim generujem zisk, ktory...tramdadam mi stat dani. Podla tvojej logiky by som mal mat specialnu dan na pracovne pomocky, pocitac a pod lebo mi tiez generuju zisk do firmy?
Cestna dan nebola zavedena kvoli generovaniu zisku, ale kvoli tomu, ze auta, ktore jazdia po ceste tie cesty nicia a tie cesty treba opravovat a budovat nove. Z populistickeho dovodu sa ta dan hodila len na podnikatelov a nie na kazdeho kto cestu pouziva.
Ine prirovnanie...preco dialnicnu znamku platia vsetci a nielen podnikatelia ako je to pri cestnej dani?
Preco mytny system s branami v tuneloch, ci na dialnicach v zahranici platia opat vsetci uzivatelia a nielen podnikatelia, ci ine vybrane skupiny?
Chapem, ze sa ti nechce platit dalsiu stat "tomu vymrdanemu statu a jeho vedeniu", ale skus si odmysliet tych na cele a premyslaj o tom, ci je cestna dan spravodliva ak je len pre podnikatelov.
Preco rovnake zmyslanie nemas pri dialnicnej znamke, ci mytach na cestach.
K dani z nehnutelnosti.
1% bol priklad, kludne nech je to 1 promile, ale mne pride mi smiesne ak obci platim za 200k barak 27 eur rocne. Primerana dan by bola pri tejto cene imho 270 eur rocne, takze kludne sa bavme o promile a nie o percentach z odhadovanej ceny. Mna tych 200 eur rocne nezabije a obci by obrovsky stupli prijmy a verim, zeby sa to prejavilo aj na kvalite zivota v nej.
Odhad ceny sa nemusi robit individualne. Obec by mala tabulky, kde by boli ceny za m2 pody a m2 zastavanej plochy. Obec by si automaticky vedela vypocitat aku dan ti vyrubit. Tieto ceny by si obec schvalovala v ramci rocneho rozpoctu svojim zastupitelstvom...opat ako priklad z brucha, ale myslim, ze ako nastrel slusny.
Ak to obec presvihne nebudu sa tam stahovat ludia kvoli vysokym daniam, ak dane budu nizsie prilaka to naopak novych ludi. Navyse to musi schvalit zastupitelstvo, co predpoklada, ze sa nepresadi len nazor jedneho cloveka.