Je to logické, ale ne pro státní správu, Ta funguje jinak. Nastoupí někdo mladý, perspektivní a aby vypadalo, že něco dělá, tak přijde s nějakým projektem. Ten začne prosazovat za každou cenu, takže se začne realizovat, i když na něj není dostatek prostředků. A ten člověk je pak před dokončením odejit nebo nahrazen, takže po něm zůstane nedodělaná věc, která je již částečně v provozu a nejde jen tak zrušit. Ale nikdo už to nedotáhne. A takové věci se pak hromadí a hromadí.
Kdybys jen věděl, jak začínala státní pokladna (systém IISSP). Dostal jsi HEXa klíč (na papíru, dlouhý přes několik řádků), který jsi musel přes nějakou JAVA šílenost skoro v příkazovém řádku opsat, aby se ti pak vugeneroval zaheslovaný ZIP soubor se šifrovaným obsahem, pomocí kterého jsi se pak do systému dostával. A funguje to doteď. Částečně přes informační systém, řčástečně tam opisuješ data přes web... Je to takové státní účetnictví. Ale neslouží to k tomu, aby si stát vytáhnul reporty a výkazy z toho systému, kde je všechny má, to samozřejmě děláš paralelně k tomu.
Je to jen systém, do kterého posíláš účetní operace a musíš si v něm nechat uvolňovat peníze, abys mohl něco zaplatit.
A takových systémů máš plnou státní správu.
Proto jsem mluvil o tom,. že pokud chceš šetřit, musíš začít s analýzou toho, co dělají úředníci dole, odstřihnout všechny nesmysly, zjednodušit pro ně existující systémy a pak můžeš snížit počet úředníků, ty zbývající lépe zaplatit a výsledkem bude úspora.
Systém, kdy se to snaží lidi bez jakýchkoliv zkušeností řešit shora od stolu prostě nemůže fungovat.