Ještě jsem slíbil odpověď na:
Jsou snad všechny starozakonni texty podložený pisemnymi podklady?
Většina z nich byla nalezena v Kumránu (svitky od Mrtvého moře). Data ustálení textu se těžko určují, někdy se uvažuje až o babylonském zajetí, kroniky ještě dříve.
I laik si všimne při četbě např. knih Paralipomenon, že třeba následující kapitola odporuje předcházející, máme dva rodokmeny, které by měly být stejné, ale nejsou.
Nikoho nenapadlo text opravit: byly to posvátné texty otců.
Církev Starý zákon pouze převzala v duchu Ježíšova: Nepřišel jsem Zákon zrušit, nýbrž naplnit.
Kánon není jednotný ani dnes: přivezl jsem si portugalskou Bibli, kde je kniha Júdit, kterou nenajdeme u Kralických ani v ekumenickém překladu s výkladem.
Píseň písní překládali mj. Jan Hus, Jan Ámos Komenský (ten ji teda přeložil hodně zvláštně ), Jaroslav Seifert atd.