Na 8-bitovem spectrun s 48 kB pameti (vcetne graficke) byla vesmirna hra Elite, kde jsi krome boju, obchodovani a dalsich cinnosti v jednu chvili pristaval do rotujici vesmirne stanice - samozrejme jsi musel svoji lod roztocit synchronne s tou stanici a priblizovat se k ni v ose, abys nenaboural. Samozrejme byly okolo stanice i jine lodi, ktere tam manevrovaly - a ten pocitac to upocital, takze kdyz jsi sedel pred nim na zidli, tak jsi mel pocit, ze sedis v rotujici vesmirne lodi pristavajici na rotujici stanici a ostatni lodi, co vuci vesmiru nerotovaly se ti tedy tocily kolem obrazovky (a pritom byly videt ze spravne strany, jak manevruji).
Asi pred 40 lety. Ted koupis na aliexpresu FPGA obvod, ve kterem cele spectrum i s pameti a vsemi preriferiemi naemulujes a furt ti pobezi asi 20x rychleji, nez original. (tedy vcetne te hry napr.) Za nejakych 30 euro a do krabicky od sirek by se tech chipu veslo nekolik - a to maji masivni pouzdro a tvarovane vyvody - vlastni obvod je vyrazne mensi. Sekaji je ve velkem jak Bata cvicky, za pakatel.
Takze v praxi se to provest da, bylo rovedeno (jen s opacnym znaminkam) driv, nez ses narodil a dnes si s tim hrajou hracickove na stole.
Ono v podstate to zobrazeni rotujici trirozmerne sceny neni vubec nic sloziteho, jen par nasobeni matic a vektoru ktere zachycuji polohy a osy tech okolnich teles. Pro pouhe predstirani "rizeni nerotujici lodi" ti staci tocit obrazem na obrazovce proti smeru otaceni lode - v karzdem slusnem grafickem editoru (Malovani NENI slusny graficky editor) mas otoceni obrazu, vetsinou ho proste chytnes mysi a tocis si. Tady by se to otaceni zadalo podle nastaveni te lodi.
Oproti navigaci samotne naprosta brnkacka, kterou zvladne naprogramovat i sikovny kluk ci holka, co vi, co dela.
(Ostatne uz jen zobrazeni blbeho videa na youtubu je vyrazne vypocetne narocnejsi, nez pouha kompenzace rotace lodi. Ze lidi pouzivaji techniku, u ktere ani netusi, ceho je schopna tak, ze vubec neukaze, ceho schopna je je blbost dotycnych lidi, nikoli te techniky.)
Co si budeme povidat, dnes i v naprosto normalni klavesnici je ridici obvod srovnatelny s tim, na cem se daly tyhle hry hrat - v nekterych je dokonce identicky.