Uvedení výrobce na privátních výrobcích obchodních řetězců
Nedávno jsem byl nakoupit v Lidlu a že si koupím špekáčky. Jednak v testech dopadly dobře a pak že prej je pro ně vyrábí Steinhauser, kterej je má taky dobrý. Tak otočím balík se špekáčkama a čučím, on je tam ten Steinhauser uveden jako výrobce. Tak jsem vzal do paprčí dalších pár výrobků a skoro na každým jsem našel napsanýho výrobce, ať už českýho, německýho, či polskýho. A všechno to byly privátní výrobky Lidlu.
To je teď nějakej novej zákon, že to tam musí uvádět, nebo je to čistě soukromá aktivita Lidlu, kterej se nestydí přiznat, odkud je jeho zboží? A že toho mají vcelku dost z našich krajů.
on to Lidl a niektorí iní neutajovali,od koho čo pochádza,po škandáloch s pančovaným konským mäsom,antibiotikami prešpikovanými kurencami bolo v EU prijaté legislatívne opatrenia,že u potravinárskeho tovaru musí byť identifikovatelný presný pôvod,u mäsa ako takého musí byť dokonca deklarované,kde bolo zviera chované,kde usmrtené,kde balené etc....
To chápu, ale třeba Kaufland na svých výrobcích uvádí akorát sám sebe jako prodávajícího, ale ne skutečného výrobce. V tomto jsem byl v Lidlu překvapen, jen právě nevím, jestli to Lidl chce dělat, nebo musí.
Spíš nemusí. Možná i chce výrobce, aby tam byl uvedený a s Lidlem to tak dohodli? Zrovna dneska jsem se tam cestou z práce stavoval a nakoupil jsem:
piškoty (ty z Lidlu bývaly spolu s Opavií to jediné, co šlo jíst; nyní už ani Opavie za pomalu třikrát tolik není k jídlu; ty z Lidlu ostatně nedávno vyhrály nějaký test) - výrobce neuveden, pouze v chorvatštině uvedena země původu (v HR asi tohle musí být) Slovensko
karamelová tyčinka (cosi jako Twix), výrobce neuveden, ve slovenském textu uvedena země původu Polsko
pytlíková polívka, neuveden ani výrobce, ani země původu
máslo, uveden výrobce a země původu; u mléčných výrobků a uzenin lze zemi původu vypozorovat v takovém to oválku (zde DE)
cikánská pečeně, snědeno, obal z koše dolovat nepůjdu
V Lidlu se dá koupit docela dost kvalitních potravin za docela normální prachy.
Vepřové ve vlastní šťávě Pikok, moje oblíbená svačinka do práce. Hodně levné a hodně dobré.
Já mám rád to vepřový ve skle. Takový bývalo kdysi maso v konzervách, ale to tak před pětadvaceti lety.
A lepší je to modrý.
Já se díval na výrobky z chlaďáku, tedy rychloobrátkové zboží. Jestli to zavedli teď, tak na cukrovinkách to asi ještě nebude. A že by se výrobci tlačili na obaly? Na obaly privátních značek? No nevím, jestli by si mohli dovolit tohle zákazníkům diktovat, navíc že by stejný manýry měli poláci, češi i němci (myšleno výrobci)?
Třeba na majonéze - na klasickým obale výrobce uveden nebyl, ale hned vedle bylo plato s novou majonézou, v novým obalu a tam už výrobce uveden je (Záruba).
Tak je možné, že se nějak legislativa (nebo nějaké prováděcí vyhlášky) změnila, zase až tak to nesleduju. Ale je to klidně možné, když má třeba výrobce touhu být uveden, tak to řetězci nějak zásadně vadit nemůže. Nebo si (fakt nevím, vařím z vody) udělal Lidl nějaký výzkum a z toho vyplynulo, že neuvádění výrobce/země původu je spíš k tíži, tak to budou měnit? Tohle by asi věděli na SZPI nebo někde takhle podobně.
Jen mimochodem, největší póvl privátní značky jsou Clever (Billa) a to co mají v Albertu.
Pokud by to bylo dáno zákonem/vyhláškou, tak bych čekal kolem toho humbuk v médiích, ale ticho po pěšině. Vím jen, že musí uveřejňovat alergeny u pultů a zveřejnit top 5 států, odkud berou zboží, ale o povinným zveřejnění výrobce nevím, proto házím debatu do placu.
Máš recht. Ještě si pamatuju, jaké haló bylo kolem toho, že u rozpékaného pečiva tohle bude muset být psáno. Začalo se to tam psát a ... a nestalo se vůbec nic. Lidi to kupujou normálně dál jako by se nechumelilo.
Lidl se obecně záměrně profiluje jako dodavatel kvalitního zboží - a musím mu vesměs dát za pravdu. Pokud si člověk vyfiltruje ty nejlevnější sračky pro kolenovrty, tak jejich portfolio je vcelku poživatelné a chutné (špekáčky na utopence a grilování tam kupujeme už roky - mňam!) i když relativně malé. Uzeniny mají hodně masa, sýry tuku, zelenina a ovoce čerstvé. Na "tématické akce" bývají docela fronty. Sám jsem si tam koupil pár hobbyudělátorů na takové to domácí šolíchání - zatím fungují
Nerad nakupuju a celkem kvituju, že furt nehejbou s umístěním zboží, jako jiní chytrolíni, co si myslí, že když musím hledat kam to zase zákošům schovali, tak že koupím i to co nechci. Tůdle!
Mi povidej.. po pul roce jsem se vratila do Brna, kousek od mista, kde jsem bydlela predtim, takze chodim nakupovat porad do stejnych obchodu (Lidl + Albert). A v tom Albertu jsem z toho ted na prasky, dukladne tam prekopali regaly a na vetsinu veci narazim teprve metodou "obejit vsechny regaly a v tom poslednim to uz musi bejt".
Je to jen můj dojem, nebo ne, ale kdykoli jsem byl v Albertu, tak tam na můj vkus je tma.
Vidíš, tohle mě ani nenapadlo. Ale když se nad tím zpětně zamyslím, tak je to tak. Pravdou je, že se trochu liší pobočky navzájem (dejme tomu Lidl v Písku a Lidl v Jihlavě), ale taky to nejsou diametrální rozdíly.
tak i Lidl mění čas od času lokaci, ale je to otázka cca půl až roku, to mě až tak neirituje, na to se dá zvyknout.
U nás to taky změnili, někdy loni, tuším. Přesunuli především hajzlpapíry a místo nich dali mrazáky, bylo to u stěny, vedle koutku s mlíkem a jogurtama.
Ale v tom Lidlu to nebyl tak drastickej přesun, kdy přesunou půl obchodu, protože hrabárna uprostřed zůstala na svým místě a další věc je, že právě díky té hrabárně je celej obchod relativně přehlednej, člověk nebloudí mezi vysokýma regálama. Pro nás je to příjemný v tom, že se nám tam neztratí děcka z dohledu.
No jo, to že přesunou hajzlpapíry někam jinam je maličkost. Krám je pěkně přehledný.
Zato třeba Billa u nás je udělaná tak, že se musí projít prostě celý krám a když zapomeneš něco ze začátku krámu, tak se jak trubka kilometr vracíš...
Ta Billa je tak udelana asi vsude. Byla jsem v posledni dobe ve dvou a obe dve uplne stejny bludiste. Vopruz.
By mě zajímalo, o kolik by měli nižší tržby, kdyby to neměli takhle pitomě udělané a dalo se po krámě normálně chodit.
jo hochu, to je věda. Od malé dlažby, aby vozejk víc hrkal a podprahově nutil zákoše jezdit pomalu, přes konstantní "slevoakce" (sleva 60% z o 100% zdraženého výrobku) až k nestárnoucímu obalu s nadměrným objemem vzduchu.
Jojo, tohle vím, že na to jsou někde celá oddělení plná frikulínů. Ještě se zmiňuje pomalu hrající klidná hudba; rychlá by lidi podvědomě popoháněla, což není v zájmu obchodu.
Místo slev se teď (v Kauflandu, který mě nějak k srdci nepřirostl, jediné, co tam mají dobré, je vánočka) rozmohlo to, že jsou cenovky velké a žluté (vs malé a bílé) a s vykřičníkem tam je psáno "diskontní cena". Ta cena je tedy stejná, jako byla i dříve, ale tohle podvědomě poutá kolouškovu pozornost.
Dneska jsem si v Lidlu koupil šunkový salám, bylo tam uvedeno, že je vyrobený dle nějaké ČSN z roku 1977. A bylo to fakt žrádlo
Takhle už blbnou asi dva-tři měsíce a myslím, že nejen v Lidlu. Říkají tomu "retro", ten šunkáč jsme myslím kupovali taky. Měl ještě ten bonus, že se i zachoval jako "za stara" - asi dvě kolečka zbyla a během snad dvou dnů v ledničce zezelenala. To jsem neviděl už roky...
I zmiňované piškoty se prodávaly (nebo ještě prodávají) "retro" a vyrábí se právě na Slovensku. Prodávají je tuším v Lidlu a Kauflandu, to jsou ty dobré piškoty. Opavia piškoty dělá Mondelez a těm doporučuji vyhnout se obloukem. Sumasumárum - myslím, že stačí mrknout, jestli je výrobce piškot ze Slovenska a pak jsou ok.
Já jsem to snědl hned najednou, tak jsem zelenání nezaznamenal.
Piškoty jsem si koupil normální, ne retro a jsou k jídlu (slovenské), na rozdíl od Opavie ... A to jsem je dřív měl tak rád a odpustil jim i vyšší cenu.
Ten "retro" týden (ono se pak stejně ještě nějakou dobu doprodává co zbylo) měli nedávno a slavilo to úspěch.
On to možná byl jen týden, to že o tom manželka furt mele, tak mi to připadá jako měsíce.
Je to vždycky týden (a pořád je nějaký týden, řecký, francouzský...) ale to, co se nevyprodá, se dá koupit dále.
A manželka o tom furt mele? Jí přivři kyslík
Jo, taky jsme jedno balení koupili, je fakt dobrej.
Ale taky jsem koupil šišku Gothaje a šišu Vysočiny. Gothaj super, na pánvičce se nechytal a nedaly se z toho dělat tenký plátky na chleba, protože má vcelku hrubou strukturu, není to ten moderní rozsol. Vysočinu jsem načal dnes, není to takovej ten měkkej salám, jakej se často pod tímto názvem skrývá, ale chuťově je to
Vysočina. No, Poličan mám raději Asi jsem od Vysočiny čekal něco víc, ale to je spíš moje chyba ve vysokým očekávání něčeho extra. Je to Vysočina a chutná to jako Vysočina. Jen pamatuju, že dřív to byl tak suchej salám, že se z toho ani nedal sloupnout obal, jak to bylo scvrklý a tuhý to bylo tak, že jsem zubama tahal z chleba celý kolečka, jak se to nedalo snadno ukousnout.
Budu se tam muset ještě stavit, fakt mi to chutnalo. A to jsem se většinou nad šunkovým salámem ofrňoval... Tohle má (jestli si vzpomenu dobře) kolem 85% masa. Moc si nevybavím, kolik to stálo (takové to 100g balení, ideální k pěti rohlíkům), ale určitě míň jak dvacku.
Tvrdý salámy moc nemusím; většinou se uzeninama stravuju mimo domov. Třeba teď jsem byl týden na východě Slovenska a tam jsem měl s sebou balení měkkých salámů. Ty tvrdé mají na celodenní túru nevýhodu. Když je vedro, tak z toho po dni v batohu je hnusná mastná koule a když je zima, tak to ztvrdne a nedá se to ukousnout.
• Nemuzu rict presne pro Ceskou republiku a zdali je ten zakon aplikovan v celé EU, ale jiz vyrobek, nebo na vyrobku musi byt uvedeno "misto puvodu". (tady to kuprikladu zacalo masem)
Například Francie, Polsko, Agrofert…
Případně nějaké zapomenuté zákoutí ve skladu...