ale drviva vacsina chodila do skoly rada a to sa bavime o skole pred 30 rokmi, ked bolo ovela menej moznosti ako dnes.
Asi aj záleží na tom, do akej školy. Na základnú školu som chodieval aj ja relatívne rád, učivo bolo celkom adekvátne k tomu, čo by mali v takom veku deti vedieť, bifľovanie pre mňa nebolo vôbec potrebné, väčšinu som si zapamätal z hodiny a v prípade nejakých nejasností mi stačilo si učivo raz prečítať a všetko som zvládol bez nejakej väčšej námahy na 1. Avšak, už aj základné školy sa začali kaziť a uhádol si, že prečo( nižšie sa o tom rozpíšem.)
Horšie je to teraz, na všeobecnom gymnáziu (som v predmaturitnom ročníku), takmer každý predmet ku ktorému som mal celkom kladný vzťah sa mi znechutil. Som proste človek, ktorý vo všetkom rád hľadá nejaký zmysel, neznášam len také povrchné chápanie vecí a hlavne papagájovanie toho,čo poriadne nerozumiem, ale robím to len pre dobrý prospech a dobrý pocit učiteľov a rodičov, nie však môj. Presne k tomu ma núti gymnázium. Preberie sa učivo, spôsobom diktovania poznámok, čo je veľmi záživné. Na druhú hodinu sa preberie ďalšie učivo, (ovšem aj keď to predošlé nie všetci tak úplne chápu, ale školské osnovy proste nepustia, nie je čas, ale veď netreba to porozumieť, stačí sa to nabifliť), samozrejme ústna odpoveď predtým, čo považujem za zbytočnú stratu času, namiesto toho by sa napríklad učiteľ mohol podrobnejšie venovať učivu. Po tématickom celku nasleduje písomka, na ktorú sa väčšina nabiflí všetko to učivo, ktoré si už z hodín moc nepamätá, po písomke sa na učivo môže na dlhší čas zabudnúť. Po polroku si už ani nikto nespomenie, že sme sa také niečo učili, takže ak k učivu, ktoré vyžaduje znalosti z tejto už dávnejšie prebratej problematiky, prejdeme, musíme sa to takmer celé učiť znova. Čo určite podľa mňa nie je v poriadku.
Ale nemajte im to za zlé, že si to nepamätajú, kto si má pamätať nezáživné diktovanie poznámok, ktoré danú tému navyše veľmi skresávajú. Učiť by sa malo pomocou asosiací, človek by nad tým proste mal rozmýšľať, namiesto toho je nútený len opakovať to čo je od neho vyžadované, navyše ak má k tématike lepšie znalosti, tak mu jeho znalosti nie sú uznané s tým, že takto sme to predsa v zošite nemali. Veľa ľudí možno chodí preto do takej školy rado, veď čo, všetko mi prinesú na tácke a mne to k dobrej známke, ktorá je prioritou môjho života stačí len zopakovať ako magnetofón a premýšľať nad tým nemusím. Ďalej sa o to netreba starať. Mne však hlava takéto "učenie" vôbec nedovolí, ak niečo nechápem a neviem si to dať do súvislostí, tak to proste neviem, bifliť sa to, mi rozum nedovolí, cítim sa ako papagáj, keď niečo musím len tak opakovať. Preto môj prospech nie je najlepší, ale tak vlastne mi na známkach ani nezáleží, zistil som, že majú nulovú výpovednú hodnotu o študentovi. Škola by mala osobnosť rozvíjať, nie utlačovať ju do pozadia.
Preco znechucovat? Preco chces strasne pomahat dietatu hladat si vztah ku skole?
Myslím si, že škola by mala tých žiakov aj k niečomu viesť, ukázať im/vysvetliť im dôležitosť toho, čo sa učia, prečo sa to učia, snažiť sa im dokázať, že preberané učivo nie sú len vety v zošite o ničom, ale náhodou to môže byť veľmi zaujímavé, len treba mať k tomu viac kreativity. Ak povie väčšina žiakov, že ich škola nudí a načo sa toto učíme?, tak je niekde chyba. Jasne že sa nedá každému vyhovieť a sú takí ľudia čo ich proste nezaujíma nič aj keď im to akokoľvek povieš, na ZŠ sa toho moc robiť asi ani nedá, keďže je tam široká vzorka záujmov, ale na SŠ, ktorá by mala vychovať budúcu inteligenciu by malo už konečne nastať akési zlepšenie.
Dnes idem na ZS tam 50 PC v ucebni, na chodbach pinpongove stoly, na chodbach LCD TV so satelitom, deti maju v druzinach hracky o akych sa nam ani nesnivalo, v skolach su interaktivne tabule v lepsich uz v kazdej triede.
Uz 20 rokov sa skolstvo reformuje, furt sa detom nieco ulahcuje a pomaha a napriek tomu mam pocit, ze skolstvo ide skor dozadu ako dopredu.
A myslíš si, že tá technika nejako vylepší kvalitu vyučovania? Starovekí Gréci a Rimania ryli na voskové doštičky a predsa bolo ich školstvo v istých veciach o niečo lepšie. Ja som práve že rád, že sa ma toto pretechnizovávanie na ZŠ vyhlo. Neviem si predstaviť, ako by som sa mal učiť písať na interaktívnu tabulu, vôbec si neviem predstaviť, ako by nám matikárka mala vysvetľovať rysovanie na nej, nemožné. Som rád, že som zažil klasické kriedové tabule, i keď z nich bolo veľa prachu po celej triede. Navyše to tak trochu (ak to učitelia vedeli dobre zariadiť) vychovávalo k zodpovednosti, na každú hodinu mala byť tabuľa pekne umytá. Na ZŠ sme na to dosť dbali.
Tieto super tabule akurát tak vyučovací proces zdržujú akoby ho mali uľahčiť. Koľko technických problémov sa musí cez hodinu vyriešiť, navyše učiteľkou, ktorá sa v tom moc nevyzná. Pre žiakov nižších ročníkov je to povedal by som nevhodné.
Čo myslíš tým uľahčovaním, myslíš redukovanie obsahu kníh, kde po takomto osekaní zmysluplných učív zostanú len blbosti? To ale nijak predsa neuľahčí učenie, naopak, keď je žiačik dopletený z toho, čo sa v tej škole hovorilo, možno by aj chcel niečo z knihy vyčítať, ale žiaľ, nájde tam možno 4 múdre vetičky napísané nejakým múdrym inžinierom a reformátorom školstva, bez toho ostatného textu však tieto vety nemá šancu sám pochopiť.
Školstvo sa síce reformuje, ale akým smerom? Doba ide dopredu, treba sa tomu pochopiteľne prispôsobiť, ale sťažovať kvôli technike prácu hlavne učiteľom ale aj žiakom? Domáce úlohy na y/i pod záštitou nejakého modernizovania školstva robené výlučne len na internete, potom odoslať učiteľke na mail. Si predstav, že deti v tomto veku ešte nemusia mať mailovú adresu, čiže je to viac menej robota pre rodičov, nájsť tomu decku na nete ten test, nechať ho nech si to vyplní (pričom prepína medzi testom a minecraftom), pripojiť na mail, poslať, potom učiteľ môže celý večer stráviť pri počítači a čítať tam 30 mailov denne. Samozrejme, nie všetci rodičia a ani učitelia nemusia byť na to takí technicky zdatní. Navyše dokonca prekvapivo nájde sa zopár rodín aj bez internetu. A to sa pritom sakra nedá normálne napísať na papier? Veď deti už aj tak väčšinu času strávia pri PC, ešte ich tam nútiť byť aj kvôli škole, takéto reformy si ozaj neprosím. Čuduješ sa potom, že to ide dozadu?
Ale OK. Keď už tu máme tú techniku, prečo ju nejako rozumnejšie nevyužijeme? 50 PC v učebni znie cool, ale na čo sú vlastne využívané? Učiteľka číta z prezentácie, žiaci sa len znudene pozerajú do vypnutej obrazovky počítaču a občas na tabulu, Peter s Pavlom hrajú po sieti counter-strike niekde v kúte. Keby sa tým deťom aspoň dala nejaká robota, ako spracuj mi túto problematiku pomocou internetu, vytrieď skutočné informácie od klamlivých (pre zaujímavosť, jediná učiteľka u ktorej som zaznamenal takýto pokus bolo na ZŠ s jednou asi 75 ročnou zastupujúcou pani učiteľkou už na dôchodku).