A co takovej pracovní proces, to dokáže být panečku otrava!
Takže budeme deti už odmalička znechucovať, aby sa tým vlastne pripravovali na prácu? Páni, čo je to za život! Áno, disciplínu treba, to je jasné, ale ono neustálym vynucovaním si disciplíny a drilu (navyše pochybnými autoritami) dosiahneme opačný efekt. Deti treba naučiť zodpovednosti, ale keď musia každý deň navštevovať inštitúciu, na ktorú dobrého slova nenájdu, veľmi skoro sa naučia jej vyhýbať, chodiť za školu, vybavovať ospravedlnenky po doktoroch.
A prečo to všetko, keď zo školy by sa dalo spraviť aj miesto, do ktorej žiak rád chodí? Myslím, že najprv treba žiakom ukázať, že škola nie je žiadne nutné zlo, ale že je to miesto, kde sa môže celkom baviť a na ktoré sa môže tešiť. Žiak si ku škole proste musí vybudovať vzťah, kto má k niečomu vzťah, správa sa k tomu zodpovednejšie a hlavne sa tomu nevyhýba. Aj s tou prácou je to veľmi podobne, koho práca baví tak ju predsa odvedie lepšie. Nie vždy to s tou prácou vyjde, ale dá sa povedať, že človek je k nej motivovaný aspoň pre tie peniaze, čo však dostane študent?
V dnešnej dobe je podstatné naučiť žiakov premýšľať, vyhľadávať informácie, vedieť selektovať medzi nimi, nie nekriticky tupo preberať všetky informácie, ktoré nám učiteľ (osnovy) diktujú a potom na to najlepšie čo najrýchlejšie zabudnúť a viac sa o to nezaujímať, čo je základom dnešného školstva a je to asi to najhoršie, čo môže byť.