"Pokud má být výuka zastřešená státem a vzdělání získané na různých školách stejného typu má mít stejnou váhu, IMHO není možné systém postavit na "učení", ale pouze tak, jak je postaven teď"
To není podle mě moudré řešení, nikdy jsem nebyl pro státní maturity. Školy by si měly maturity řešit samy a pak by záleželo na nich, jakou váhu by měla maturita na té škole. Na VŠ je to podobné ne? Titul z ČVUT a titul z VUT je dost velký rozdíl, stejně tak titul z VUT a titul z ČZU.
Bojím se, že kvůli státní maturitě by odborné školy tak trochu kašlaly na svůj obor a zaměřili se na to, aby jejich studenti udělali maturitu.
"Jo, učit se tak, jak se má učit, to je problém spousty lidí. Ale opět bych se na to díval z obou stran. Velkou roli mají v tomhle myslím rodiče, kteří by se alespoň první roky ZŠ měli dítěti aktivně věnovat. Oni jsou ta základní autorita. Pokud děti vidí, že rodiče na jejich vzdělávání kašlou, kdo pak má po dětech chtít, aby poslouchali nějakou cizí paní učitelku?"
Ano, to je pravda, ale zas dítě stráví ve škole dost času na to, aby si učitel získal respekt toho dítěte, je mi jasné, že v počtu dětí na učitele je to obtížné, ale ne nemožné. V prvé řadě by škola neměla působit jako strašák, ale měla by bavit. Vždyť poznávat a učit se novým věcem je zábava ;)
"Spojení teorie a praxe, ano, je to důležité, ale opět velice těžko realizovatelné"
Stačí jen lehké spojení, ukázat úlohu a pak ji podrobně popsat a z toho vytvořit teorie. Vždyť převážně teorie vznikla z úloh, nikoliv úlohy z teorie :)
"Průmyslováci už mají ponětí o elektronice, ale teoretická matematika a fyzika u nich často drhne."
Ano, ale asi je to studijním materiálem. Student z průmyslovky nemá problém s lineární algebrou, pokud se ji učí ze žlutých Olšákových skript. Protože tam je u vět kromě důkazu těch vět i příklad (úloha). Naproti tomu v jiných předmětech je plno teorie a k ní jen jeden ukázkový příklad. Naučit se to dá, ale je otravné a stojí to spoustu googlení :)