Není třeba, taková informace se dá dohledat
nojo, často si neuvědomím, kolik je toho o mně všude napsáno.....
Pokud bychom se zaměřili na ty maturity, jejich tvůrci jsou ve velice nevděčné pozici. Byly školní maturity, poukazovalo se na rozdíly v úrovni mezi jednotlivými typy škol a spoustu dalších věcí - bylo to špatně a lidi nadávali. Zavedly se státní maturity - opět je to špatně a opět lidi nadávají. Něco bylo oprávněné, něco se vážně nepovedlo, ale lidé nesouhlasí i s tím konceptem jako takovým. Co je pak správně?
Pokud má být výuka zastřešená státem a vzdělání získané na různých školách stejného typu má mít stejnou váhu, IMHO není možné systém postavit na "učení", ale pouze tak, jak je postaven teď - čili stanovení určitého obsahu látky - učebních osnov, které má student do stanovené míry zvládat a podle toho potom postavit závěrečnou zkoušku.
Jo, učit se tak, jak se má učit, to je problém spousty lidí. Ale opět bych se na to díval z obou stran. Velkou roli mají v tomhle myslím rodiče, kteří by se alespoň první roky ZŠ měli dítěti aktivně věnovat. Oni jsou ta základní autorita. Pokud děti vidí, že rodiče na jejich vzdělávání kašlou, kdo pak má po dětech chtít, aby poslouchali nějakou cizí paní učitelku? Přitom se nejedná o jev přítomný pouze v rodinách s matkami samoživitelkami (kde je to pak často způsobeno zaneprázdněním matky - ale pozor, znám i dost výjimek), ale i v rodinách sociálně výše položených.
Spojení teorie a praxe, ano, je to důležité, ale opět velice těžko realizovatelné. Pokud mluvíme o FEL ČVUT, přijdou ti tam lidi z průmyslovek a lidi z gymnázií. Průmyslováci už mají ponětí o elektronice, ale teoretická matematika a fyzika u nich často drhne. U gymnazistů je to přesně naopak. Smícháš tyhle dvě skupiny a abys přistupoval ke každému spravedlivě, holt se musí provést srovnání znalostí - to jsou první tři semestry FEL ČVUT. V prvním a druhém semestru se srovná matematika a fyzika, v druhém a třetím se přidá elektronika. Ti, kteří přežijí (z cca. 220 nás teď zbyde po třetím zkouškovým okolo 50-70 lidí), pak měli možnost získat (pozor, neříkám, že získali) stejný základ.