Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Učit se nebo vzdělávat se?

Dnešní školní systém má svá pro, má svoje proti, otázkou ale je, jak ho chceš zreformovat. Transformace od "vzdělávání se" k "učení se" vyžaduje změnu ve všech sférách, což je v dnešních poměrech nerealizovatelné. Na úrovni základních škol je to nerealizovatelné už z principu toho, že základním vzděláním musí projít všichni a není tam žádné dělení podle specializací a zájmu lidí. Zachování principu nauč se - zapomeň tady beru víceméně ještě jako nejmenší zlo. Každý ví, na čem je, člověk bez zájmu o humanitní vědy je může zvládnout nabiflováním, podobně u exaktních věd naučením příkladů nazpaměť. Z vlastní zkušenosti vím, že jakýkoliv pokus zpestření výuky formou exkurzí nebo zajímavých přednášek na základních školách vyhoří na tom, že tam skupina lidí, které to nezajímá, začne dělat bordel.

Střední školy - tady už máme lidi trochu vypreparované (i když poslední dobou ... ale ne, nebudu kritický, nebudu to dále rozvádět), ale u vzdělání se zakončením v podobě maturity je tu taková maličkost - státní maturita. Někdo stanovil rozsah látky, kterou má student zvládnout a s tím nikdo nehne. Výměna formy výuky za "učení" skončí neúspěchem studentů u maturity, kde nebudou zvyklí na daný testový systém. "Učení" s sebou nese i element toho, že si člověk vybere, co se chce učit. Nebaví mě faraoni? OK, nebudu se o ně zajímat .. ale pak je dostanu u maturity a nezávisle na tom, co ve mně je, na to dojedu.

Vysoké školství - jsem studentem 2. ročníku FEL ČVUT, nebudu kvůli zachování neutrality dále specifikovat obor. Text v následujícím odstavci jsem zaslechl od asistentů a pracovníků fakulty, není to můj názor (ten už z principu nemůžu mít, protože nevidím poměry studentů po ukončení bakalářského studia) - předchozí akreditace byla chybou, která asi bude mít za následek základní neznalosti studentů. Účelem prý bylo postavit program tak, aby i bakaláři získali praktické znalosti z oboru. Výuka se ale postavila spíše formou předání co největšího obsahu praktických znalostí, avšak se zanedbáním usazení teoretických znalostí. Ve výsledku to pak velice často vypadá tak, že se moji spolužáci učí všechny vzorce nazpaměť a jakékoliv modifikace učebnicových příkladů končí neúspěchem, protože takové schema v sešitě nemají. Nepokládám to ale přímo za jejich chybu, můžu vám říct, že kdybych dva roky nepracoval jako vývojář biomedicínských přístrojů a aplikací a s elektrikou bych se poprvé potkal až na ČVUT a ne už ve 12 letech (v našem kroužku jsme mimochodem všichni gymnazisti), také bych se ztratil. Ono to ani jinak být nemůže, je u nás velice málo lidí, kteří dokážou už při prvním pohledu na obvod říct, co se tam asi děje a jak to spočítat. Kdo tranzistor v životě neviděl, je to pro něj jenom divný obrázek na tabuli a deset vzorců popisujících jeho chování to nezachrání. Nikdo ale nebrání v tom, aby si koupil breadboard, součástky a začal si s tím hrát.

Spíše už delší dobu nepřímo apeluji na MŠMT a další organizace s požadavkem zvýšení hodinových dotací na tzv. "soft skills". Tam je u našich studentů obrovská slabina, která se velice špatně dohání. Diplomy a vysvědčení? Neříkám, že je to úplná zbytečnost, ale faktická použitelnost člověka v pracovní sféře na tomto nezáleží, pouze na základě počtu titulů vybírají pouze někteří .. ehm .. nezkušení manažeři. Pět let praxe v oboru je podle mě daleko cennější než o jeden Ing. titul navíc.

No, abych to nějak uzavřel - nemyslím si, že je na tom náš systém až tak moc zle. Funguje to tady už několik desítek let a šikovní lidé se z něho dokáží vymanit a vyniknout. Spousta vědeckých objevů vzešla z řad Čechů a Slováků, dokonce i pár Nobelových cen. V porovnání se zbytkem Evropy máme velice vyspělý systém systematického vyhledávání talentovaných studentů (předmětové olympiády, SOČ, Amavet, České hlavičky, Expedice Mars, JA-YE atd.), na Slovensku taktéž. Zrovna před měsícem ministr školství přijal tuším okolo 60 medailistů z celosvětových studentských předmětových olympiád a soutěží. Je tady spousta iniciativ, třeba Otevřená věda, Věda z kufru, já si teď také formuji půdu pro podobný projekt. Není to až tak černé. Existuje tu systém, který lidem, kteří mají zájem pracovat více a "učit se", podá pomocnou ruku a pomůže jim. Ty ostatní do toho nejde nutit, kdo nechce, dělat to nebude.

Reakce na příspěvek

1 Zadajte svou přezdívku:
2 Napište svůj příspěvek:
3 Pokud chcete dostat ban, zadejte libovolný text:

Zpět do debat