O těch satelitních snímcích a o mrtvém městě jsem psal já. Taky jsem psal, že není možné vyloučit úpravu těchto snímků, i když osobně si myslím, že tahle úprava je nepravděpodobná. Že ale satelitní snímky mohou být pro mapy na netu (typicky google map) upravovány, o tom nepochybuji. Druhá stránka věci je, jak častou jsou tyto snímky aktualizovány.
Článek píše o tom, že ničím neobvyklým nejsou ani dopravní zácpy - ničím to ale nedokládá. Obecně je dost těžké najít snímky ze Severní Koreje, kde by se to hemžilo individuálním provozem. Ani s nákladním to není žádná sláva, semotamo dodávka. S výjimkou cyklistů.
Auta se do Koreje nejvíc dováží z Číny. Ojetá. Pokud ekonomika stoupá (je sranda, že je HDP odhadováno z šedé ekonomiky) a Korejci si nakupují soukromá auta, tak já jim to jen přeju. Je to rozhodně jeden ze znaků lepšící se hospodářské situace.
Já jsem ale zvědavý, kam to povede. Jestli to zůstane relativně volné, nebo jestli po uplynutí několika let a zmátoření hospodářství díky "šedé ekonomice" dojde opět k prohlášení ve stylu, že vše je zásluha strany a veškeré podnikání si opět přisvojí stát.
Nebylo by to nic nového. Musím si u toho vzpomenout na to, co nám o znárodňování (po válce - 1945 - až polovina padesátých let) zjednodušeně vtloukali do hlav na základce. -
- Nejdřív došlo ke znárodnění velkých podniků, kolaborantů etc. Menší podniky, živnosti se nechaly majitelům, aby je po válce zvelebili a později se znárodnily i ty, protože všechno vlastně patří všem. Naprosto bez uzardění nám bylo prezentováno, že nechat někoho něco vytvořit, rozbehnout.... a pak mu to sebrat je naprosto v pořádku. Jestli jsme měli tak blbou učitelku, která to nedokázala okecat, nebo chtěla, aby nám ta zrůdnost došla, to si nedovolím posoudit.
edit: Má taky někdo pocit, že se to plíživě děje - třeba formou dotací(!), i nás?
Ano, vím, že tohle už je trochu mimo téma, prostě jsem si na to vzpomněl, když čtu o té Koreji a o jejím možném ekonomickém růstu.