Tak ta motivace k pobídkám je právě v tom, že velkou firmu (výrobní) nalákáme (a Hyundai nevypadá, že by se chystala stěhovat, ono i vyškolení lidí něco stojí, vybudované dodavatelské vazby..), když je o ni zájem i jinde, ale nesnižují se daně ostatním. Naopak kravina a zločin bylo dávat pobídky obchodním řětězcům, když ty jen zlikvidují menší obchodníky a hlavně mají zájem u nás rejžovat a nemohou sbalit samoobsluhu do číny :) To se dělo hodně od radnic měst, které byly ale většinou tehdy modré. Ostatně zrovna Lívie Klausová přestřihávala pásku při otevírání Delvity.
Je to samozřejmě "trochu" nespravedlivé a např. by nebylo od věci toto více rozlišit v daňovém systému, tj. aby firmy které zde podnikají kvůli našemu trhu, vyvádějící peníze do ciziny apod. platily větší daně než firmy o kterým primárně o domácí trh nejde a spíše dávají tu práci..
Samozřejmě systémově je to špatně, nic takového jako pobídky/dotace by v ideálním světě nemělo existovat, ale ten svět ideální není, ani se nezdá, že někdy bude a pobídky mají jinde, takže my je také musíme mít, chceme-li uspět v umístění té firmy. Můžeme se k tomu přiblížit jen lokálně s EU, pokud dojde k harmonizaci daní, min. mezd apod., ale stále to neřeší otázku odchodů firem za hranice EU. Naštěstí v Číně už zvedají minimální mzdu každoročně a doprava do evropy taky není tak levná záležitost jak se říká..
Osobně bych tou cestou ale nešel, vidím spoustu jiných ekologicky méně zátěžových příležitostí a hodně bych zesílil právě to domácí zemědělství. Ale ekonomice ta investice pomohla bez debat, zvláště v tom regionu a státu se to už vrátilo a začíná to být v plusu. Zrovna před týdnem se mimochodem otevřela nová továrna dodávající do Hyundai - v Karviné. Po počátečních problémech Hyundai vyhrála i soutěž o nejlepšího zaměstnavatele roku. Takže žádná minimálka a makej..
Ekonomicky je to úspěch socanů, jenže já jsem spíše pro ty cyklostezky a zemědělství, než pro ty montovny aut :)