Dám "tip" zo slovenskej tvorby, a to síce tohtoročný počin Slovania , údajne seriál s najvyšším rozpočtom doteraz. Aby som bol presný, je to slovensko-ukrajinský počin, čo je výhoda aj nevýhoda zároveň. Plusom je pekné prostredie, ukrajinská nedotknutá príroda, herecké obsadenie pozostáva pol na pol z ukrajinských a slovenských hercov (jo, a ešte český Vašut), čo je tiež veľkým plusom, lebo z tých desiatich slovenských hercov z Ordinácie v ružovej záhrade a Paneláku už fakt grciam. Každý herec rozprával svojím jazykom (až na Vašuta, ten ma prekvapil dokonalou slovenčinou) a vo výslednom znení sa ukrajinskí herci predabovali slovenskými hercami - čo sa ale na dojme z celého seriálu dosť negatívne podpísalo, keďže repliky zneli neprirodzene, hlasy zneli strašne "plocho" a neambientne. Ja práve preto u cudzojazyčných filmoch vždy uprednostňujem pôvodné znenie, lebo dabingom sa strašne veľa výrazu stratí, tuto je slovenský seriál, ktorý som bol nútený pozerať v dabingu...
To by sa ale všetko dalo ešte tolerovať, seriál má najväčšie problémy v deji a v téme. Hoci zo začiatku to vyzeralo ešte sľubne, po asi štvrtom dieli, keď sa stále nič nedeje, to človeka začne už fakt nudiť. Dej to v podstate nemá žiadny a keby aj mal mať, tak sa minimálne polovicu seriálu vôbec nikam neposúva. Scenár je dosť slabý. Dialógy o ničom, nuda, ešte k tomu napísané veľmi umelým neprirodzeným jazykom. To som si ale všimol pri každom slovenskom seriále či filme, je proste vidieť, že na Slovensku proste nemáme divadelných hercov a hercov filmových ako je to v krajinách s dlhou filmovou tradíciou, slovenskí herci účinkujú 99% času v divadle a občas ich prizvú na nejaký ten priblblý seriálik alebo filmík, kde hrajú ale presne tak, ako to majú zažité z divadla, a teda príliš zreteľne artikulujú, ich prednes je strašne patetický, až afektovane modulujú hlas, možno akceptovateľné v starších filmoch, kde technika ešte nebola taká dokonalá, ale pozerať sa na nový film pritom to znie ako inscenácia z minulého storočia + ten dabing cudzojazyčných hercov to nijak nevylepšuje.
Mohol by som ešte rozoberať technické spracovanie, kameru, strih, obraz, atď., ale to nechám radšej na znalejších ľuďoch. Čo ma ale totálne serie a vytáča na skoro každom "historickom" filme je režisérov naprostý idiotizmus, keď sa mu v hlave zrodí strašne cool myšlienka natočiť historický seriál, vytvorí si svoju vlastnú prapodivnú predstavu daného historického obdobia zakladajúcu sa na úplných stereotypoch, aby ale dal svojmu dielu punc "historického seriálu", tak sa poradí s historikmi, ktorí sa ho síce snažia presvedčiť, že všetko je tam na piču, ale režisér si svoju pomýlenú predstavu o danom období nenechá zboriť, lebo by to potom bolo asi málo cool a bolo by s tým veľa roboty, hoci opak je väčšinou pravdou. No s tými historikmi sa poradil a preto o svojom diele môže vyhlasovať, že je "historické", aj keď sa historikom podaril presadiť trebárs len stojan na meče a zbytok je totálna splátanina. Takže aj seriál Slovania je z historického hľadiska úplný bullshit, tak maximálne obsluhujúci skreslenú predstavu o smradľavých, špinavých, neinteligentných, mentálne zaostalých ľudí z minulosti ale nemá absolútne žiadny prínos či edukačný charakter. Títo kvázi "Slovania" sú oblečení v sivých, v hovnách vypratých vreciach na zemiaky, žijú pravdepodobne zo sociálnej podpory, keďže celý deň sa len poflakujú v osade (ooops, žeby bol režisér inšpirovaný nesprávnym kmeňom?), nemajú žiadne poľnohospodárstvo, chovajú tak maximálne ovce, sú totálni kreténi, keďže si hradisko postavia uprostred lesa medzi stromami, nechajú sa komandovať psychopatickým náčelníkom s maniodepresiou, ktorý nemá žiadnu legitimitu vládnuť a drví lebky svojich súkmeňovcov za škaredý pohľad, ten navyše nosí po celý čas sexy kožené brnenie odkrývajúce práve jeho namakané ramená, ktorým zrejme vďačí za všetok ten rešpekt, inak si neviem predstaviť, prečo by v tých dobách niekto takého nepredvídateľného psychopata na svojom čele toleroval, to je možné len dnes...
Treba však povedať, že režisér si svoju neschopnosť vytvoriť historicky autentický seriál uvedomoval, preto stavil ešte na jednu kartu a seriálu prihodil mystický nádych, čím ale vytvoril neskutočnú splácaninu tematicky veľmi ťažko definovateľnú. Sprvoti sa to skutočne tvári ako historický seriál s mystickými motívmi, s nepriamymi náznakmi existencie "vyšších síl". Neskôr sa toto "nadprirodzeno" iba stupňuje a už to zďaleka nie je ten historický seriál s mystickým nádychom, už je z toho prequel Harryho Pottera. Pričom aj tu je mágia používaná veľmi necitlivo a slúži len ako záplata na neschopnosť vymyslieť komplexné scenaristické riešenie. Jako je niekde bitka, kde traja obraňujú hradisko pred obrovskou armádou piatich, čakám, s akou výbornou stratégiou tí traja hrdinovia prídu, traja hrdinovia sú ale prirodzene totálni kreténi a pomôže im iba príchod zázračnej dievčiny (hlavnej hrdinky). Tej stačí zdvihnúť ruku, spraví nejaké abrakadabra, čím privolá akýsi magický vietor a piati padousi len tak zutekajú. Jako sorry, keď som mal 10 rokov a písal som si príbehy, tak som tam vždy chcel mať nejakú logiku a inteligentné rozuzlenie bez žiadneho abrakadabra a môžeme ísť ďalej. A to mi mágia ako taká ani nevadí, ale musí mať v tom diele miesto a jasné podmienky použitia, nie ako lacné východisko zo scenáristickej pasce.
Napriek mojim prevažne negatívnym pocitom by som ale seriál nehodnotil na slovenské pomery ako úplnú sračku, to ale neznamená, že je dobrý, len je latka nasadená príliš nízko. Keď to ale mám zobrať úplne objektívne a porovnať s už beztak sračkoidnou zahraničnou tvorbou v tomto žánri, tak je to desná sračka. Ale možno ako oddychovka na vizuálny zážitok postačí, hlavná hrdinka je kosť, typická ukrajinská modelka, aj keď herecky strašné nemehlo a pri pohľade na bicepsy Tomáša Maštalíra obtiahnuté koženým oblečkom sa slinky zbiehajú určite každému.