Ty už jsi asi zapomněl, jak takové priorizování domácího trhu, dovedené ad absurdum dopadlo, že? Trabant vs. Mercedes - mám pokračovat?
Konkurence je základním stavebním kamenem zdravé ekonomiky, jen soudruzi měli pocit, že česká Škoda 105 musí stačit každému a podle toho taky to naše hospodářství dopadlo. Ale nutkání "uspět" v očích voličů je velké pokušení a nepochybuji o tom, že v okamžiku, kdy se EU rozpadne, si většina států okamžitě vytvoří ochranářská opatření, i kdyby se měly navenek tvářit, že žádná omezení nejsou. Ale ten problém odserou ty nejmenší proexportně orientované státy, jejichž ekonomika je nastavena na produkci pro export, protože malé zemičky jako ČR nebo ještě menší SR netvoří dostatečně silný trh, který by dokázal pojmout produkci stávajících firem. Logicky z toho bude ústit krize, omezování produkce a propouštění, protože třeba taková Oktávka už nebude v Německu levnější jak Golf (i když je to stále jeden koncern), a to z toho důvodu protože budou nastavena ochranná opatření zvýhodňující neměckou práci a zároveň proto, že logicky (kladná zpětná vazba) poklesne produkce aut (tedy fixní náklady rozpočítané na vyrobenou jednotku budou vyšší), což bude další impuls k růstu cen na vnějším trhu a k masivní deflaci v české ekonomice. To povede k sérii krachů firem, brutální nezaměstnanosti a poklesu životní úrovně.
Naopak třeba Německo, protože to je velká a silná ekonomika, bude mít problém pouze s náklady na transformaci, které ale může pokrýt z již nepotřebných unijních odvodů, navíc německé firmy mají zainvestováno v okolních zemích a navíc německé firmy exportují mimo EU (USA, Rusko, Čína), takže se jich případný rozpad nedotkne tak citelně, byť to určitý otřes bude taky.