Nejsem odborník, ale tohle je přesně to, o čem se vedou diskuse. Vem si průměrného bělošského synka, který od rána do večera je doslova zahrnut umělými geometrickými formami - auta, domy, umění, dlažba, knížky pro děti atd. Podvědomí to filtruje, ty si to ani neuvědomuješ, ale je to tam. Takový křovácký synek vidí kolem sebe jen "geometrii chaosu" - stromy, skály, krajinu. Podobné (ačkoli ne tak extrémně) to je u dětí bez zájmu rodičů o jejich vývoj - ty prostě sedí doma a přinejlepším koukají na bednu.
Viděl jsem to u svých dětí - byly zvídavé, ale když jim nedáš vysvětlení, zájem se rychle ztratí a změní se na nezájem, když jim dáš počáteční impuls, začnou zkoumat samy. Viděl jsem taky nějaké testy IQ, posun k obecnosti tam nesporně je, ale stále se akcentuje matematika a logické uvažování - obojí bez cíleného vzdělání sám nedosáhneš. A i kdybys byl schopen, po delší úvaze, tak s ohledem že IQ testy měří i dosažený čas, tak jsi opět znevýhodněn.