Budu s tebou prakticky ve všem nesouhlasit.
1. Pošta je veřejná služba, poskytuje svou službu i tam, kde se to komerčním subjektům nevyplatí.
2. Funkční stát má i funkční poštovní službu, jakkoli se to může zdát jako totální anachronismus.
3. Neřekl bych, že pošta jako taková zaspala, její portfolio služeb je celkem konkurenceschopné - minimálně v balíkových službách (v listových měla donedávna monopol a i v současnosti je v podstatě bez konkurence, protože třeba Mediapost je banda tragédů). Problém je ovšem nevyrovnaná kvalita napříč jednotlivými poštovními úřady - a tady vidím brutálně velkou mezeru managementu, který netlačí na vyrovnanou kvalitu služeb, dodržování vysokého standardu
4. Co se elektronických služeb týká, tak tam naopak vidím Poštu jako velkého průkopníka, který ovšem naráží na téměř nulovou IT gramotnost českého národa (a to jak na straně kmenových pracovníků pošty, tak zákazníků)
A jen nakonec taková malá filozoficko-existencionální úvaha: s poštovními službami je to stejně jako s pevnolinkovým telefonem - přežil se, ovšem jen do prvního většího průseru, např. většího a déletrvajícího blackoutu - v tom okamžiku přestanou mobily fungovat a zbude ta prastará JTS (napájená centrálně na ústředně) a Pošta, v nejhorším případě fungující na principu tužky, papíru a razítka. Je to asi totéž jako, když já v baráku topím plynem, ale i tak si v dílně schovávám stará kombokamna, v kterých se dá topit tuhými palivy, mají varnou desku a šroubení na samotíž. A až Rusákovi rupne v bedně a zastaví kohoutky, tak já ty kamna jen vytáhnu, opráším, zapojím a budu mít na čem vařit, čím topit a ohřívat vodu.. A ze stejných důvodů udržuje stát v provozu Poštu. S trhem to nemá nic společného, už jen proto, že žádná firma nebude fungovat v dědině o 150 duších, protože by zkrachovala.