Proč přední kotouč na kole špatně brzdí?
Zdravím, zkusím si taky založit debatu o věci, která mi vrtá hlavou.
Jezdím na kole Author Versus 2005. Rozpadá se, ale snažím se ho průběžně udržovat v přijatelně provozuschopném stavu. Brzdy na něm mám originální mechanické 6" kotoučovky Tektro Aquila, původní kotouč i destičky. Ještě pár let zpátky brzdily hodně jedovatě, jenže si všímám, že přední už nebrzdí tak, jako "za mlada". Kilometry celkově nepočítám, pouze odhaduju. Je to hodně, 90% polní a lesní cesty, jezdím na doraz do padnutí, takže šlapu jako magor, potom to zadupnu, zase šlapu jako magor (a potom sedím u krajnice a chcípám). Přirovnáno k autu brzda - plyn.
Hlavně v prudších sjezdech je to hodně znát. Zakloním se dozadu, zamáčknu přední a nedokážu to kolo zablokovat. Třeba otočit se v prudké vracečce zamáčknutím přední brzdy a hozením zadkem už nejde - já tu přední zamáčknu, ale kolo se nezablokuje, jenom silně brzdí a jede dál. Pláště jsou Schwalbe Smart Sam.
Čím to může být? Jsou destičky staré a špatně brzdí i když nejsou sjeté? Už jsem s tím dělal nevím co, odmašťoval, rozebíral, měnil lanko, seřizoval. Destičky se zdají být ještě dobré (z hlediska sjetí) a kotouč je taky dobrý.Začíná mi to připadat nebezpečné, když po prašné cestě z Točníku jedu 65 a nedokážu zablokovat přední kolo ani na vrstvě prachu. Zadní kolo brzdí stále jako nové.
Předem děkuju za nápady a rady, nechci si rozbít hubu.
Vypálit/vyměnit desky bude základ. Odmašťováno čím?
Odmašťováno lihem.
Špatný, na kotouče je isopropylšpiritus!
Líh má příměsi a moc nefunguje.
Zkusím odmastit tím, potom kdyžtak preventivně destičky a uvidím dál. Kolu je 8 let a hodilo by se, kdyby ještě dva roky sloužilo aniž bych se musel bát.
Odmaštěno, při té příležitosti jsem vyndal, zkontroloval a lehce obrousil destičky a výsledek žádný.
Vyměnil bych destičky. Po osmi letech by to bylo navýsost vhodné . Kotouč odmašťovat netřeba - stačí párkrát "do žehu" zabrzdit, on se ten sajrajt vypálí. Vyhoď přední kolo a zkontroluj (oční test), jestli jdou při zabrždění destičky dostatečně "na sebe" - mám (nikoliv vlastní, já mám hydrauliku) ne moc dobré zkušenosti u lankových kotoučáků, že se časem zvětšuje mezera (i s novými destičkami), čímč se zmenšuje přítlak na kotouč. A ještě toto: nemáš už v disku vybržděnou moc velkou ďouru?
Zkusím ty destičky, podle oka se mi zdá, že na sebe jdou dostatečně. Problém lankových kotoučovek je ten, že se nepřitlačují obě destičky. Jedna je pevná a druhá se k ní přitlačuje, mírně prohne kotouč, tím se dotýkají obě a brzdí.
Kotouč je podle mého ještě dobrý, je stále v rovině.
Já bych řekl, že to bude těma destičkama. Příběh ze života: před lety jsme byli s kámošama na túře, jednomu sokolíkovi přestala kotoučovka brzdit "od razu". Prostě jednu minutu brzdila, druhou si rozbil čuňu (klekla zadní, takže letěl přes řidítka). Zvláštní je, že nebyla destička ani tak strašlivě ošoupaná. Po její výměně brzda jak nová.
Ahoj, zkus destičky na dosedací ploše nabarvit lihovým fixem. Na kotouči stačí pár čar.
Zjistíš tak jak "sedí".
Chce to asi nové desky, ty staré jsou tvrdé a nezakousnou se do kotouče.